Premium

Remia brengt 'manga-vibe' naar Nederland en meer campagnes

Ook McDonald's, Filling Pieces, Klabu en het ministerie van Justitie en Veiligheid lanceren opvallend creatief werk.

De tv-commercial van Remia is 'doordrenkt van Oosterse details'.

Remia brengt 'manga-vibe' in huis

Remia lanceert een nieuw Aziatisch sausmerk genaamd Mama Asia. Group for Brands en Hazazah ontwikkelde een tv-commercial met een 'lichte manga-vibe' die de saus bij het grote publiek onder de aandacht moet brengen. 

De commercial is 'doordrenkt van Oosterse details', zoals bewegende Aziatische typografie, een vuurspuwende draak, een katana (Japans zwaard) en een gitaarspelende Aziatische vrouw, beter bekend als Mama Asia herself

Marcos Garcia, marketingmanager Remia: 'De Aziatische wereld is een spectaculaire, maar ook relatief onbekende wereld. En onbekend maakt onbemind. In de commercial laten we zien hoe een man zijn angsten overwint om uiteindelijk te kunnen genieten van onze saus. De boodschap: 'Met Mama Asia haal je de Aziatische wereld in huis, maar je moet er wél wat voor doen.'

De campagne wordt naast televisie uitgerold via online- en outdoorkanalen. Ook worden er social foodies (influencers) ingezet. 

Credits:
Bureau: Group for Brands & A Bigger Bang
Creatie: Frans Brand, Stan van Zon
Productiemaatschappij: Hazazah
Regie: Jeroen Mol
Productie: Jeroen van den Idsert, Ilse van Gelder
Edit: MRTN (Martin Heijgelaar)
Postproductie: The Compound
Grading: De Grot
Typografie & Design: Paul Postma (Hazazah)
Muziek & SFX: Studio Levalo
 

Nieuwe wet seksuele misdrijven heeft nu eigen campagne

Vanaf vandaag geldt de nieuwe wet seksuele misdrijven. Hiermee zijn slachtoffers van seksueel geweld en grensoverschrijdend gedrag strafrechtelijk beter beschermd.

Om Nederlanders te informeren over de wet en het belang van wederzijdse instemming voor én tijdens seks, start vandaag een landelijke campagne in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Havas Lemz tekende voor concept en ontwikkeling. 

De nieuwe wet stelt een duidelijke norm: seks hoort altijd vrijwillig en gelijkwaardig te zijn - offline én online. Dat vinden de meeste mensen heel normaal, maar de oude wet sloot daar nog niet op aan. Een flitspeiling van Havas Lemz en gedragsbureau Duwtje laat zien dat de nieuwe wet veel bijval in de samenleving krijgt. 

Robin Roosdorp, strateeg bij Havas Lemz: 'Aan een panel legden we verschillende situaties voor die volgens de nieuwe wetgeving strafbaar zijn. Bij alle stellingen vond een overduidelijke meerderheid de situatie niet oké. Zo zei 96 procent het niet oké te vinden om seksuele opmerkingen te maken naar een onbekende of ongevraagd met iemand mee te lopen op straat. Deze uitkomsten hebben we gebruikt in de campagne.'

Hij vervolgt: 'Bij een gevoelig onderwerp als seksueel grensoverschrijdend gedrag kan snel discussie ontstaan. De campagne moet dus zo min mogelijk weerstand oproepen, maar wel informeren waar het over gaat.'

De campagne wordt via diverse outdoor- en online kanalen uitgerold. Mariëlle Verlouw, campagnemanager bij het ministerie van Justitie en Veiligheid: 'De campagne is veel in het straatbeeld te zien. We weten bijvoorbeeld dat straatintimidatie op de boulevard van Scheveningen veel voorkomt in de zomermaanden, dus juist ook daar zie je de campagne op digitale schermen. Ook rondom de vele festivals deze zomer kun je niet om de campagne heen.'

Credits:
Verantwoordelijk bij klant: Mariëlle Verlouw, Monica van Adrichem, Kelly Bruil (ministerie van Justitie en Veiligheid) 
Bureau: Havas Lemz 
Gedragsbureau: Duwtje 
Media: Initiative 
PR: HvdM 
Illustraties: Nipples’ Paradise 
Animaties: Artbox 
Geluid: Sound Circus 
 

Filling Pieces en Klabu maken shirt rond Keti Koti

Kledingmerk Filling Pieces en sportclub voor jonge vluchtelingen Klabu, lanceren een campagne rondom het shirt United Spirit, dat speciaal ontwikkeld is voor Keti Koti, de Surinaamse feestdag die de afschaffing van de slavernij viert. 

Met de samenwerking brengen de van oorsprong Nederlandse merken een ode aan Suriname met als thema 'familie'. Klabu: 'Familie symboliseert eenheid, het doorgeven van erfgoed en het behouden én creëren van tradities. Dat is waar de campagne om draait.' Deze thema's worden verkend in de online campagne en moeten zodoende 'een reis van zelfontdekking' aanmoedigen. De collectie bestaat naast t-shirts uit een bijbehorend jack. 

De campagne wordt ondersteund door zestien bekende influencers van Surinaamse en Caribische afkomst, waaronder komiek Howard Komproe en presentator Défano Holwijn. Op hun social mediakanalen delen zij verhalen en ervaringen, waarmee ze 'de saamhorigheid en familiebanden' benadrukken.

Geen betaal- maar trakteerverzoek van McDonald's

Nederlanders staan erom bekend te letten op hun centen en schuwen vaak het splitten van de rekening niet. Het aantal betaalverzoeken dat we elkaar sturen blijft jaarlijks groeien, wijst onderzoek van betaal-app Tikkie uit. In 2023 werd er 6,6 miljoen euro aan Tikkies verrekend en per seconde worden er vijf Tikkies verstuurd. 

Betaalverzoeken sturen voor kleine bedragen kan nog weleens wat ongemak opleveren; in sommige gevallen worden vriendschappen verbroken of is een tweede date geen optie meer. McDonald's heeft nu naar eigen zeggen de oplossing in huis. Met Maccie worden je kleine verzoekjes een stuk lekkerder, aldus de fastfoodketen. De begeleidende campagne is bedacht en ontwikkeld door TBWA\Neboko. 

McDonald's: 'Het werkt heel eenvoudig. Je vult het bedrag in dat je hebt voorgeschoten in de McDonald's-app en je krijgt meteen heerlijke trakteeropties voorgeschoteld, zoals een cheeseburger of McNuggets. Zo wordt jouw lekkere trek omgezet in een verzoekje om te delen met je vrienden via WhatsApp. Voor je het weet heb je een lekkere, nieuwe date te pakken.'

De campagne wordt uitgerold op social media, outdoor en de eigen online kanalen van McDonald's. Ook maakte de populaire influencers Bankzitters een speciaal nummer voor Maccie (zie onder).

Credits:
Klant: McDonald’s Nederland
Bureau: TBWA\Neboko, TBWA\X
Productie: Make
App: TBWA\X, 51North
 
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie