Premium

Publicis Groupe onthult veelbesproken AI-platform Marcel

Creatief directeur Nick Law benadrukt dat de Microsoft-app veel meer is dan planningstool. "Het draait om creativiteit."

Met een opvallende video en uitgebreide persconferentie presenteert Publicis Groupe het veelbesproken Marcel, een online platform op basis van kunstmatige intelligentie. Marcel moet de 80.000 medewerkers beter en creatiever helpen samenwerken.

Publicis Groupe onthulde Marcel vorige week in Parijs. Het Franse bedrijf is één van 's werelds grootste reclame- en communicatieadviesbureaus met zo'n 80.000 medewerkers in 130 landen, waaronder Publicis One met Digitas en Starcom in Nederland. Tijdens de presentatie vertelde directeur Arthur Sadoun dat deze nieuwe app het bedrijf moet helpen overleven.

Branche staat onder druk

Sadoun zei tegen magazine Fast Company. 'Ten eerste staat onze branche enorm onder druk. Ten tweede is het marketinglandschap meer dan ooit tevoren veranderd. We krijgen steeds vaker te maken met problemen rondom vertrouwen en transparantie. Onze klanten staan voor uitdagingen, proberen manieren te vinden om kosten te drukken. Bovendien hadden reclamebureaus nog nooit zoveel en zulke felle concurrentie.'

Daarom is innovatie nodig, aldus Sadoun. Vorig jaar tijdens het Cannes Lions Festival of Creativity kondigde hij de komst van een nieuw platform aan. Om geld te besparen voor de bouw van de nieuwe technologie, mochten alle bureaus die bij de groep horen een jaar lang niet meedoen met awards of andere betaalde promotionele activiteiten. Lees meer.

Samenwerking met Microsoft

Eind januari vertelde de Franse directeur meer over het platform. Zo meldde hij dat Publicis samen met Microsoft werkt aan de ontwikkeling van de app op basis van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI). Bij de ontwikkeling maakt het bedrijf gebruik van bestaande software: Microsoft Azure AI en Office 365. Sadoun legt uit wat het doel van Marcel is: ‘Via Marcel kunnen we wereldwijd samenwerken. We hebben al bèta-tests gedaan met creatief opensourcing en we hebben zelfs al een eerste succesverhaal. Monica en Daniel van bureau Wysiwyg in Spanje hebben via dit project een creatief platform ontwikkeld voor Walmart, een van ‘s werelds meest bekende merken.’

Zo werkt het platform

Op het eerste gezicht lijkt Marcel op stemassistenten als Siri en Alexa. Hij is een app voor Android en iOS die medewerkers kunnen bedienen met hun stem. Het verschil is dat hij meer doet dan reageren op verzoeken: Marcel deelt proactief relevante kennis, connecties en kansen.

Marcel analyseert en leer van alle agenda's, mails en takenlijsten van medewerkers. De app geeft suggesties om slimmer te werken, bijvoorbeeld door een taak over te dragen aan een medewerker die er goed in is en tijd over heeft.

Een andere functie is bijvoorbeeld Daily Six: zes dagelijkse suggesties voor elke medewerker. De tips variëren van een open pitch sturen naar de CMO van Walmart tot een herinnering om je urenregistratie in te vullen. Creatief directeur Nick Law benadrukt dat Marcel meer is dan een planningstool. Hij heeft veel vertrouwen in Talent Match, een functie waarbij medewerkers wereldwijd samen kunnen werken aan specifieke projecten. Een slimme filter brengt talent samen op basis van ervaring, beschikbaarheid en interessegebieden.

Nieuw tijdperk

Sadoun noemt Marcel 'de eerste stap in een nieuw tijdperk van creativiteit en innovatie wereldwijd'. De app wordt nu nog door honderd medewerkers gebruikt, na de zomer moeten dan er duizend zijn. Het is de bedoeling dat vanaf januari 2019 alle medewerkers met Marcel werken.

In de video (hierboven, bureau: BBH Singapore) benadrukt het bedrijf dat de app vooral moet zorgen voor meer creativiteit. Law legt uit dat de twee ogen in het logo van Marcel staan voor de verbintenis tussen alle merken binnen de Groupe.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie