Overslaan en naar de inhoud gaan

SWOCC Scriptieprijs voor onderzoek naar effect van free trials op aankoopintentie

Ben van Hamersvelds onderzoek wijst uit dat aanbieden van free trial door online dienstverleners leidt tot reciprociteit bij hun gebruikers.
Miniatuurvoorbeeld
© Swocc
Miniatuurvoorbeeld
© Swocc

Ben van Hamersveld (35) is verkozen tot winnaar van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. Voor zijn masterscriptie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam heeft hij onderzoek gedaan naar de effecten van free trials en communicatiestijl op de aankoop van online diensten. Het levert hem duizend euro prijzengeld op. Daarnaast mag hij zijn onderzoek 25 September presenteren op het SWOCC Symposium.

related partner content for mobile comes here
Kijk een maand gratis Netflix
Netflix

Aankoopintentie

De eerste maand gratis Netflix kijken of 30 dagen gratis kunnen luisteren naar muziek op Spotify: online dienstverleners bieden gebruikers vaak de mogelijkheid om de dienst te testen voor aankoop – een zogeheten free trial. Het onderzoek van Van Hamersveld toont aan dat het aanbieden van een free trial door online dienstverleners leidt tot reciprociteit bij hun gebruikers. Daarnaast blijkt een free trial positief voor de aankoopintentie.

De voorzitter van de jury, Edith Smit, stelt dat de praktische toepasbaarheid van Van Hamersvelds scriptie hoog is. ‘Het is een toegankelijke scriptie over free trials met een duidelijke merkimplicatie van een zeer gangbare marketingtactiek.’

Jury Swocc Scriptieprijs

  • Edith Smit (UvA)
  • Christian Burgers (VU)
  • Tijs Timmerman (The Brand Faculty)
  • Mirella Kleijnen (VU)
  • Chantal van Binsbergen (helderder merkadvies)

 

De inzendingen kwamen van studenten van de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, Radboud Universiteit Nijmegen en Tilburg University.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in