Donderdag 23 mei worden we weer verzocht om naar de stembus te gaan. 'Voor Europa' zoals D66 duidelijk maakt op haar poster. Maar Europa is inmiddels net zo verdeeld als hoe het billboard eruitziet. Na Brexit komt dus Nexit stelt de PVV. Brussel is niet de Baas vindt de SP en bij de PvdA gaat het gewoon over Frans. GROENLINKS is niets en bij de 50 PLUS stem je op jezelf. Gelukkig doet 'Jezus leeft' ook nog mee en hebben we ook de vernieuwing met een echte WIJ zijn Europa movement via Volt.
Problemen niet benoemen
Nu wil het geval dat het niet allemaal zo vanzelfsprekend gaat in Europa en de rest van de wereld. Gele hesjes, klimaatverandering, veiligheid en technologische transities zijn belangrijke thema’s.
We ervaren volgens Edelman een structurele daling in de mate van vertrouwen. En Kim Putters, Directeur van het SCP, zegt: ‘Het ergste wat je kunt doen is het niet benoemen van de problemen en geen vergezicht schetsen van waar we heengaan.’
Visie dus! Een duidelijk doel. En dan ligt er dus een mooie taak voor communicatie. Er is immers meer dan voldoende informatie beschikbaar over de behoeften, emoties, verlangens van de potentiële stemmers. Een noodzaak tot heldere visies. Het ontmantelen van de honderden frames die alleen maar voorzien in het eigen belang. Geen persiflages of persiflages op persiflages maar heldere keuzes voor heldere vragen.
10 seconden pitch
We leven in een tijdperk waarin de techniek ons in staat stelt om allerlei dimensies toe te voegen aan bestaande middelen. Waarom is het standaard verkiezingsbillboard niet voorzien van QR codes om meer informatie van verschillende partijen te krijgen? Waarom kan je niet door het drukken op knoppen op basis van vijf hoofdthema’s middels groene en rode lampjes zien wat het standpunt is van een partij?
Waarom gebruiken we geen Augmented Reality om de lijsttrekkers een virtuele 10 seconden pitch hun verhaal te laten vertellen? Waarom is er geen stemwijzer gekoppeld aan de verkiezingsbillboard? En waarom is er vervolgens voor de geïnteresseerden geen mogelijkheid om een podcast te activeren? Luister als je tijd hebt maar eens naar dit mooie voorbeeld van de Rudi en Freddieshow (Rutger Bregman en Jesse Frederik van De Correspondent) over de meest effectieve politicus van Nederland. Dit laatste is overigens geen stemadvies maar slechts een voorbeeld van hoe het ook kan.
Helaas. Hier lag een ultieme kans om communicatie in te zetten om niet het belang van het middel (stemmen) maar het belang van het doel (toekomst) onder de aandacht te brengen. En met al dat talent komen we niet verder dan ‘Stem!’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!