Mij nie appen! Met die slogan voert het ministerie van IenW een nieuwe Mono-campagne. Deze roept bestuurders op om anderen voor vertrek te laten weten dat ze onderweg gaan en niet via hun mobiel benaderd en dus afgeleid willen worden.
'Mij nie appen!' is is ontwikkeld door Roorda Reclamebureau,
‘Mij Nie Appen!’ is afgeleid van de veelgebruikte uitspraak van Martien Meiland, Mij Nie Bellen. ‘Het doel van dit herkenbare en luchtige handelingsperspectief is om het sterke gewoontegedrag te doorbreken’, zegt Joeri Jansen, creatief-directeur Roorda Reclamebureau. ‘Mensen realiseren zich vaak niet dat dagelijkse berichtjes zoals ‘Ben je al onderweg?’ voor onveilige situaties kunnen zorgen.’
De campagne richt zich met name op jongvolwassenen. Uit recent onderzoek van IenW zou bijvoorbeeld blijken dat de helft van de 16 tot 24-jarigen anderen in het verkeer appt. Bij alle leeftijdsgroepen is dit een derde.
De Mono-campagne die in 2018 startte, richtte zich tot nu toe vooral op de verkeersdeelnemers zelf, de ontvangers van berichten. Tweederde van de Nederlanders leest weleens berichten tijdens het rijden. Het nieuwe onderzoek biedt aanknopingspunten om ook de verzenders van berichten aan te spreken op hun gedrag.
Naast tv worden in de campagne ook radio, online en outdoor ingezet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!