Kanker is al jaren één van de meest gebruikte scheldwoorden in Nederland. Volgens het KWF lijkt schelden met de ziekte (online) zelfs sociaal geaccepteerd. Omdat dit voor veel mensen als kwetsend ervaren kan worden, is het KWF samen met vijfvoudig Fifa-kampioen en Youtuber Koen Weijland de actie #tegenKK getart. Ook de Youtubers Marcella ‘Nysira’ de Bie, Dani Hagebeuk, Reginio ‘Rarko’ Resida en Bas ‘vvbasvv’ van Velzen hebben zich aangesloten bij de strijd tegen het gescheld.
De online oproep van het Koningin Wilhelmina Fonds voor de Nederlandse Kankerbestrijding en de influencers is inmiddels door de media opgepakte en er is een beweging gestart waarbij de ‘schelders’ uitgedaagd worden om; niet meer te schelden met kanker, er iets van te zeggen, of terug te ‘slaan’ met een ‘Tikkie’.
Invloed van schelden beseffen
Weijland en de andere influencers zeggen op hun streams dagelijks te merken dat schelden met kanker veelvuldig voorkomt en dit onnodig kwetsend te vinden. ‘Jongeren moeten beseffen wat voor een invloed het schelden kan hebben op het leven van anderen.’
Verbaal geweld net zo pijnlijk
Johan van de Gronden, directeur van KWF Kankerbestrijding: ‘Eén op de drie Nederlanders krijgt de diagnose kanker en dat betekent dat we er allemaal mee te maken krijgen. Het gebruik van kanker als scheldwoord moet daarom stoppen.’ Mede-initiatiefnemer Weijland: ‘Woorden kunnen net als een klap in je gezicht serieus pijn doen. Kanker is zo'n woord dat pijn doet, zeker als je ziek bent of bent geweest of in je omgeving met de ziekte te maken hebt gehad. Tijdens mijn streams, op social media en op straat wordt er ontzettend vaak met kanker gescholden. Dat irriteert me en raakt mij persoonlijk doordat ik de ziekte nu in mijn gezin van heel dichtbij mee maak. Mensen hebben niet door wat de impact is van schelden met kanker.’
Terugslaan met een Tikkie
Om te wijzen op de pijn die verbaal geweld teweegbrengt, willen de initiatiefnemers actief terugslaan. Het KWF legt uit dat iemand die met de afkorting KK een verbale klap uitdeelt, voortaan ook een ‘Tikkie’ terug verwachten. Weijland: ‘Een digitaal tikkie in de vorm van een betaalverzoek. Met #tegenKK willen we zo iets slechts, schelden met kanker, omzetten in iets goeds, namelijk geld voor kankeronderzoek want als je stoer genoeg bent om te schelden met kanker moet je ook stoer genoeg zijn om een Tikkie te betalen.’
#tegenKK in media
Het #tegenKK-initiatief kreeg inmiddels aandacht van het Radio 1 Journaal, NOS.nl, AD online, Jeugdjournaal, Hart van Nederland, Jinek en FunX. Volgens het KWF is de actie daarom nu al een succes te noemen. Een woordvoerder van #tegenKK vertelt verder dat het bereik van de ‘Tegen schelden met kanker’-team groot is. 'De boodschap door velen opgepikt en gedeeld, waaronder door voetballer Wijnaldum.'
Totstandkoming initiatief
Het KWF vertelt dat Weijland het fonds om hulp vroeg, om een geluid te maken tegen het online gescheld met de ziekte. ‘Het stoorde hem al lange tijd dat in zijn comments en livestreams gescholden wordt met kanker. We zijn met elkaar in gesprek geraakt en hij vroeg ons om te helpen. Koen is het gezicht van de actie, en wij faciliteren de campagne.’
De Youtubers
Koen Weijland (27 jaar uit Arnhem) 213.000 abonnees, vijfvoudig Nederlands Kampioen FIFA en de allereerste FIFA E-sporter van Ajax. Op zijn YouTube-kanaal vind je voornamelijk FIFA- en voetbal gerelateerde content.
Bas ‘vvbasvv’ van Velzen (24 jaar uit Zwolle) heeft 227.000 abonnees en werd in één klap wereldberoemd met zijn talent om vrije trappen te nemen, is daarnaast commentator bij de E-divisie.
Reginio ‘Rarko’ Resida (25 jaar uit Rotterdam) 165.000 abonnees en is o.a. bekend van zijn humoristische voetbalgerelateerde straatinterviews.
Marcella ‘Nysira’ de Bie (29 jaar uit Leersum) maakte 7 jaar geleden als één van de eersten furore in de gaming-industrie en van gamer ‘Nysira’ groeide ze uit tot vlogger, live-streamer en presentatrice van grote e-Sports evenementen.
Dani Hagebeuk (22 jaar uit Amersfoort) 100K volgers, is al 3 seizoen de E-sporter van Ajax en is twee keer landskampioen FIFA geworden in de E-Divisie. Op zijn YouTube-kanaal vind je voornamelijk FIFA-en Ajax gerelateerde content.
Lees ook: Twitteraar scheldt Buienradar huid vol om slechte voorspelling, en krijgt de wind van voren