Online supermarkt Picnic komt voor het eerst met een commercial op televisie, waarin het 'voordeel van het kleine Picnic-wagentje' centraal staat.
Picnic laat weten dat de zaken tegenwoordig goed gaan. Het van origine Nederlandse bedrijf, opgericht in 2015, groeide de afgelopen jaren ook internationaal, onder meer in Duitsland (sinds 2018) en Frankrijk (2021). De campagne moet in deze landen bouwen aan 'een grotere propositiebekendheid' en wordt hier dus ook uitgerold.
Voor de campagne, die naast televisie op radio en online wordt uitgerold, is het afgelopen jaar samengewerkt met reclamebureau N=5. Mindshare is verantwoordelijk voor media-inkoop. Hiervoor voerde Picnic zijn marketinguitingen inhouse uit en waren die voornamelijk online te zien. Naast de creatieven van N=5 hebben Simon Neefjes en Diederick Koopal (ex-TBWA) 'aan klantzijde' bijgedragen aan de totstandkoming van de campagne. N=5 is niet het vaste bureau van Picnic, dat laat weten in principe niet te werken met het concept van een lead agency.
Picnic-wagentje
Inmiddels bezorgen meer dan 2.000 elektrische bezorgwagentjes dagelijks de boodschappen bij ruim een miljoen Nederlanders, aldus Picnic. Met de campagne mikt de online super op het voordeel van 'geen winkels', waardoor het zijn producten naar eigen zeggen duurzamer, verser en goedkoper kan bezorgen dan de fysieke supermarkt op de hoek. In de tvc volgen we een miniversie van het kenmerkende Picnic-wagentje, dat gedurende de spot steeds groter wordt en uiteindelijk verandert in een echte bezorgwagen. De boodschap is dat Picnic 'de supermarkt op wielen' is.
Tegenwoordig is Picnic niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld, waarom dan 'nu pas' een eerste commercial op de Nederlandse televisie? Michiel Muller, medeoprichter: 'We hebben deze week de zestigste hub geopend in Nederland en bedienen daarmee 65% van de Nederlandse huishoudens. Het heeft zin om nu televisie in te zetten en nog meer mensen kennis te laten maken met Picnic, zodat ook zij tijd en geld kunnen besparen met hun dagelijkse boodschappen. Voorheen was de dekking van Picnic veel lager en zou een landelijke tv-commercial niet efficiënt zijn geweest.'
Ook bij jeugd populair
Thijs Bontje, creative partner N=5: 'We zagen dat het typische en grappige Picnic-wagentje bij klanten maar ook hun kinderen populair is - als de ijscoman die je straat in komt rijden. Een ijzersterke emotie en bovendien een van de sterke brand assets van Picnic. Niet alleen in advertising, ook in content en social bouwen we de wondere wereld van het wagentje steeds verder uit en nemen we klanten mee langs de voordelen van Picnic.'
Bekijk de campagne hieronder: