Als er een snoepje is waar je niet van zou vermoeden dat die tot een diep verdeelde man-vrouwdiscussie zou leiden zijn het de geslachtsloze mascottes uit de M&M-reclames wel. Toch is er in de VS – waar anders - een fel debat ontbrand over de karakters, die ook in Nederland figureren in de commercials van snoepbedrijf Mars, de eigenaar van het M&M-merk.
Aanleiding is de limited edition-verpakkingen die M&M’s eerder deze maand lanceerde met drie vrouwelijke ‘candies’ in het bruin, groen en een nieuwe paarse kleur. Daarbij de tekst: ‘Supporting women flipping the status quo.’, ofwel steun aan vrouwen die de bestaande verhoudingen veranderen.
Voor de campagne zou M&M’s van elk verkocht pakket één dollar doneren aan organisaties die zich richten op de ‘empowerment’ van vrouwen.
Niet iedereen was gecharmeerd van de actie. Tucker Carlson van Fox News was woedend over M&M's 'going woke' en besteedde enkele keren aandacht aan de ‘maybe lesbian’ en ‘plus sized obese purple M&M’.
De eveneens rechts-conservatieve Nick Adams deelde de boosheid van Carlson en tweette: dat dit geen kwestie is om weg te lachen: Manhood is under attack like no other time in world history.
Maandag verklaarde M&M's dat het niet had verwacht dat de nieuwe karakters ‘het internet zouden laten ontploffen’ en zo polariserend zouden zijn. Dat is het laatste is wat het merk wilde. ‘Bij ons draait om het samenbrengen van mensen.’
Het besloot de campagne stop te zetten. Of de pauze serieus is en lang zal duren is niet bekend. Het zou goed kunnen dat M&M’s de controverse gebruikt als opwarmer voor de commercial die het merk tijdens de Super Bowl uitzendt.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!