Overslaan en naar de inhoud gaan

Aangrijpende campagnefilm met song van Meau laat desastreuze gevolgen online shaming zien

KPN opent meerjarige merkcampagne #beterInternet met een gevoelig onderwerp.
Still uit video
Still uit video
Still uit video
Still uit video

Het merk plaatst zich bescheiden op de achtergrond, dienstbaar aan het grotere belang van de campagne die het onder anderen met zangeres Meau is gestart. In de persinformatie vooraf, en later ook de video zelf, is KPN nauwelijks als afzender zichtbaar. 

related partner content for mobile comes here

Toch is de telecomaanbieder de initiatiefnemer van een campagne over het online doorsturen van naaktfoto's of -video's, een onderdeel van een meerjarige merkcampagne #beterInternet. 

Maandag werd de video daarvan met het liedje Stukje van Mij gelanceerd in Hotel Arena in Amsterdam met een optreden van Meau en een paneldiscussie. Naast de zangeres steunen allerlei deskundige partijen de campagne met raad en daad: Rutgers, Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted en Soa Aids Nederland.

Desastreus

De video, gemaakt onder regie van Emma Branderhorst, doet denken aan de Smoorverliefd-campagne van Interpolis en Snelle tegen het smartphone-gebruik in het verkeer. Ook dit keer gaat het over veiligheid, maar dan online; het ongewild delen van intieme beelden dat, vooral voor jongeren, desastreuze gevolgen kan hebben. De boodschap: denk na voordat je doorstuurt.

Het probleem dat wordt aangekaart is groot. Uit nieuw onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland, in samenwerking met het CBS, RIVM en de GGD’en blijkt dat 15 procent van de jongeren het afgelopen halfjaar intieme beelden van zichzelf naar iemand heeft gestuurd.

Dat is meestal leuk en spannend en voor veel jongeren een normale manier van flirten. Toch maakte één op de honderd jongeren in diezelfde periode mee dat hun intieme beelden ongewild zijn doorgestuurd. In absolute cijfers: ruim 33.000 jongeren waren het afgelopen halfjaar slachtoffer.

Van eenzaamheid tot suïcidale gedachten

KPN besloot het tot campagnethema te maken en koos na een selectie voor de zangeres Meau als boegbeeld vanwege haar betrokkenheid bij het onderwerp; op de middelbare school zag ze aan de lopende band jongeren het slachtoffer worden van het verspreiden van hun intieme foto’s of video’s.

Probleem is dat de slachtoffers vaak wordt verweten dat zij hun beelden hebben gedeeld en medeschuldig zijn aan wat hen is overkomen. De campagne moet daar een eind aan maken.

‘De gevolgen van online shaming kunnen groot zijn: variërend van depressieve gevoelens en eenzaamheid tot soms zelfs suïcidale gedachten’, zegt Nathalie Franse, expert online-seksueel misbruik Fonds Slachtofferhulp. ‘Stukje van Mij zorgt voor meer bewustwording en draagt bij aan erkenning. Zodat jongeren die dit meemaken, weten dat zij zich nergens voor hoeven schamen en dat de schuld altijd ligt bij de persoon die zonder toestemming een intiem beeld doorstuurt.’

Geraakt door verhalen

Meau riep voor het maken van haar song jongeren via Instagram op om hun ervaringen met haar te delen. Zes van haar volgers vertelden, begeleid door Fonds Slachtofferhulp, hun persoonlijke relaas aan Meau.

‘Ik ben geraakt door deze verhalen’, zegt de songwriter. ‘Het grootste verschil maken we al door dit onderwerp openlijk met elkaar te bespreken. Het is belangrijk de focus te verleggen, van het slachtoffer naar het nooit doorsturen van intieme beelden van een ander.’ 

Stukje van Mij wordt begeleid door Rutgers, Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted, Soa Aids Nederland, 113 Zelfmoordpreventie en ervaringsdeskundige Francien Regelink en is tot stand gekomen met steun van KPN. Met als missie het internet beter te maken en de digitale weerbaarheid van zijn gebruikers te verhogen, is online veiligheid het eerste thema dat KPN aanpakt.

Credits:
Opdrachtgever: KPN
Mediabureau: Mindshare / Wefilm Media
Creative agency & concept: Dentsu Creative Amsterdam

PR bureau: HPB | Het PR Bureau 
Production agency: Wefilm
Director & Scenario: Emma Branderhorst
Song: Meau

Music Supervision & Sounddesign: Amp.Amsterdam..

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Ronald Pont

Compliment! Goed initiatief van KPN en mooi gemaakt. GrR

Melanie Butter

Kippenvel! Heb het meteen ook doorgezet naar mijn kinderen.
Echt prachtig werk, complimenten!

Coen Olde Olthof

Well done. Gedurfd en past het merk.

Koen van Niftrik

Wat een goed en subtiel initiatief van KPN! Verantwoord ondernemen met een hart. Goed gemaakt ook. Ik denk dat dit jongeren echt iets kan helpen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in