Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne voor wie ziek veel geld wil verdienen: Monopoly, de Medicijn Editie

Roel Maalderink (Plakshot) presenteert spel van Katjing Farma. Video is onderdeel van Wemos-campagne voor eerlijke medicijnprijzen.
still campagnefilm
still campagnefilm

Twee keer in twee maanden een parodie op een bordspel als campagnemiddel. Begin december kwamen Wakker Dier en het Belgische bureau Mutant met het Ganzenleverbord (‘Nu is mijn slokdarm geperforeerd’) als aanklacht tegen het serveren van foie gras door sterrenkoks.

related partner content for mobile comes here

Nu is het de beurt aan Roel Maalderink, bekend van tv-programma Plakshot, die met farmaceutisch bedrijf Katjing Farma een nieuw spel presenteert: Monopoly, de Medicijn Editie. ‘Word de ultieme pillenkoning en wentel de kosten af op de samenleving’.

De video is onderdeel van een campagne van Wemos voor eerlijke medicijnprijzen en maakt duidelijk dat in de huidige medicijnenmarkt het maken van extreme winsten belangrijker is dan gezondheid.

‘Door gebrekkige regelgeving kunnen farmaceuten vragen wat ze willen en hoeven ze hun prijzen niet te verantwoorden’, zegt Emily Dowdalls, expert geneesmiddelenbeleid bij Wemos. ‘Het huidige systeem is onhoudbaar als we de toegang tot zorg en medicijnen voor iedereen willen garanderen.’

Onder de huidige praktijk lukt dat niet, aldus Wemos. Begin 2023 werd in Nederland voor het eerst besloten om drie medicijnen niet te vergoeden vanwege de extreme prijzen.

Wemos pleit voor wet- en regelgeving voor transparantie over de kosten en prijs.  Dowdalls: ‘De formatie van het nieuwe kabinet biedt kans voor de gekozen partijen om plannen hiervoor vast te leggen.’

Roel Maalderink maakte eerder ook al een video voor deze campagne. Hierin gaat hij als Mark van Katjing Farma de straat op om met mensen in gesprek te gaan over de nieuwe medicijnen van zijn bedrijf. Mensen schrikken als ze de prijzen horen van zijn producten.

Deze video werd meer dan een miljoen keer bekeken op LinkedIn en Instagram en leidde tot veel online discussie en steun voor de eerlijke-medicijnenoproep.

Voor de campagne heeft Wemos naast de video’s van Roel Maalderink een infographic gepubliceerd over hoe medicijnprijzen eerlijk gemaakt kunnen worden en plaatst het interviews met deskundigen, onder wie professor Carin Uyl-de Groot, die pleit voor een eerlijke medicijnenmarkt.

Verder volgt er nog een animatie over wat er nodig is voor een eerlijk systeem. Ook is er een actiepagina op de website van Wemos met een manifest, campagnematerialen en een Q&A.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in