Als je reclame wil maken – of dat nou voor het eerst is of niet – zijn er talloze mogelijkheden om dat via Ster op radio, televisie of online te doen. Misschien heb je wel vragen over de kosten van reclame of weet je niet zo goed wat het je oplevert. De Ster Campagnecalculator biedt een eenvoudige manier om hier inzicht in te krijgen. Ontdek hoe je deze tool kunt gebruiken voor het plannen van jouw reclamecampagnes!
Over de Ster Campagnecalculator
De Ster Campagnecalculator is een eenvoudige en gebruiksvriendelijke tool, welke organisaties helpt te berekenen wat je met een radio- of televisiecampagne bij de publieke omroep aan bereik kan realiseren. De tool gebruikt kijk- en luistercijfers uit het verleden, om een prognose voor jouw reclamecampagne te maken.
Hoe werkt de Ster Campagnecalculator voor televisie- en radioreclame?
De Ster Campagnecalculator werkt heel eenvoudig:
- Ga naar ster.nl/campagnecalculator
- Kies je eerst het mediumtype. Wil je het bereik van een radio- of televisiecampagne weten?
- Vervolgens vul je de gewenste periode, doelgroep en het beschikbare budget in.
- Op basis van de ingevulde gegevens maakt de calculator direct een voorspelling van het bereik in de door jou gekozen doelgroep.
In onderstaande video legt onze accountmanager Jort Verwer het je uit.
Ontvang een voorstel voor jouw televisie- of radioreclame
Je kan de ingevoerde gegevens altijd nog wijzigen of bijvoorbeeld extra doelgroepen toevoegen. Wil je jouw beoogde campagne – inclusief prognose – bewaren? Dat kan! Vul je naam en e-mailadres in, en je ontvangt jouw samengestelde reclamecampagne in je mailbox. Daarin vind je ook meer informatie terug over de radio- of televisiezenders van de publieke omroep en handige inkoopinformatie van Ster.
Wat kost een reclamecampagne op radio of televisie?
Het is een vraag die we vaker krijgen: wat kost dat nou? We houden voor een radiocampagne als richtprijs € 10.000 aan en voor televisiereclame is dat vanaf € 40.000. Het werkelijke antwoord op de vraag hangt onder andere af van je mediumkeuze, de lengte van je reclamespotje en de periode van je campagne. Het fijne aan de Ster Campagnecalculator is dat jij zelf aan de knoppen zit en direct kan zien wat een bepaald budget aan bereik oplevert, of wat een hoger budget bijvoorbeeld doet voor je gemiddelde contactfrequentie. Twee rekenvoorbeelden:
- Met een investering van € 10.000 in radioreclame, voor twee weken in december op NPO Radio 1, heb je een campagne waarbij je binnen de doelgroep van 46 tot 67 jaar 540.000 mensen gemiddeld 4,5 keer bereikt.
- Investeer je € 10.000 in september – een wat duurdere radiomaand – in een campagne van twee weken op NPO Radio 2, dan bereik je ruim 1 miljoen mensen in de doelgroep 25 tot 67 jaar gemiddeld 3,3 keer.
Let wel: uiteindelijke kosten en bereik van je radio- (of televisie)reclame kunnen afwijken van bovenstaande afhankelijk van je doelstelling, doelgroep, spotlengte, zenderkeuze en inkoopmaand.
Een handige tool voor je marketingplannen
Deze tool kan je helpen met beargumenteren waarom radio of televisie aan je middelenmix wil toevoegen, of je inzicht geven als je nog niet goed weet of je reclame wil maken op radio of televisie. Je hebt direct een indicatie van de kosten van jouw radio- of televisiecampagne en wat dit aan bereik op gaat leveren. Gebruik dus vooral de Ster Campagnecalculator, al kunnen onze accountmanagers je ook altijd helpen. Wij denken dagelijks mee met onze klanten en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. We zetten onze kennis graag voor je in en gaan samen op zoek naar de mooiste kansen.
Beginnen met televisie- en radioreclame
Wil jij gaan starten met het maken van reclame, dan hebben wij een fijn document voor je gemaakt. In vijf stappen naar een effectieve campagne? Download dan hier ons stappenplan. Reclamecampagnes inzetten bij de publieke omroep kan vaak sneller en makkelijker dan je denkt. Op de pagina van de Ster Reclamestarter bieden we verschillende tips en hulpmiddelen aan om adverteren bij ons gemakkelijker en toegankelijker te maken. Natuurlijk helpen wij je graag om te kijken naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf, zodat we samen een succesvolle eerste reclamecampagne neerzetten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!