Premium

Halal betoogt met ‘Shot at Home’ voor Škoda dat thuisopnames niet saai hoeven te zijn

Het bureau wil met de internationale campagne voor het automerk aangeven dat creativiteit een crisis kan verslaan.

Skoda - Shot at Home - Steffen Haars
Halal

Škoda lanceert een nieuwe internationale campagne. ' Shot at Home; Discover new Possibilities' is ontwikkeld door creative agency Optimist, geproduceerd door Halal en uitgevoerd door drie Nederlandse regisseurs. De campagne bestaat uit drie video's. Alle drie de video’s vertellen het verhaal van een miniatuurauto die op avontuur gaat als ware het een scenario uit de kinderlijke fantasie van een man die al te lang opgesloten zit. Met de video’s willen zowel de bureau’s als het automerk laten zien dat zij de huidige thuissituatie omarmen en daarnaast moeten de video's het statement maken: ‘Creativiteit kan een crisis verslaan.’ 

ŠKODA - Shot at Home - Steffen Haars

Herkenbare thuissituatie

Drie verschillende miniatuurautomodellen, drie geïsoleerde regisseurs en één boodschap over creatieve mogelijkheden in deze tijden, dat zijn de drie pijlers geweest waar Halal deze campagne op heeft gebouwd. Het productiebureau geeft aan dat de regisseurs From Form (Jurjen Versteeg en Ashley Govers), Johan Kramer en Steffen Haars films mochten maken in hun eigen unieke visuele stijl om daar vervolgens de home-made look in te integreren.

Door verschillende thuissituaties te laten zien, in zowel de uitvoering als in de vertelling, is het volgens Halal gelukt om drie scenario’s uit te werken die voor de meeste mensen herkenbaar zijn.

ŠKODA - Shot at Home - Johan Kramer

Creatief concept

Op de vraag waar het creatieve idee vandaan kwam antwoord Ton Hollander, cco & partner bij Optimist: ‘In tijden waarin ‘het normale’ ineens ‘het ongewone’ wordt, moet je de gebaande paden verlaten om verder te kunnen. Toen de pandemie toesloeg, werd (en wordt) onze industrie geconfronteerd met radicaal nieuwe scenario's die ons dwingen terug te gaan naar de kern van creativiteit - het bedenken van onconventionele oplossingen voor nieuw ontdekte uitdagingen.'  

Het basisidee voor Shot at Home; Discover new Possibilities is volgens Hollander geïnspireerd op deze visie: 'We benaderden Halal met een pretentieloze opdracht: Kun je vanuit huis een ŠKODA SUV-campagne opnemen, met een minimale bemanning – bestaande uit je huishouden – en enkel uitgerust met een miniatuur automodel? Dit heeft geresulteerd in drie uitgesproken films die elk op verschillende manieren aan onze doelgroep zijn gerelateerd. Discover new Possibilities werd niet alleen de slogan voor de ŠKODA SUV-modellen, maar ook een slogan die uitdraagt hoe we deze situatie moeten omarmen.’

ŠKODA - Shot at Home - From Form

De regisseurs over thuisregie

Volgens Halal weerspiegelen de films diverse herkenbare blijf-thuis-scenario’s die de grenzen van de huidige thuis-situaties laten zien terwijl in elke film duidelijk de signatuur van elke regisseur naar voren komt. 

Lees ook: Creativiteit in crisistijd

From Form

‘Ruimte is je grootste vijand bij thuisopnames, dus je moet alles netjes plannen en werken van kamer tot kamer. Maar toch eindig je, voordat je het weet, met je hele huis vol met statieven, lampen en kabels. Het huis wordt uiteindelijk een ‘set jungle' waar je ook nog wil genieten van ontbijt en diner.’

Johan Kramer

‘Deze aanpak omarmen als filmmaker was een waar genoegen; ondanks de beperkingen heb je veel vrijheid. Dat is op zichzelf een boodschap die ik in mijn film wilde meegeven. Om een ​​echte cinematografische home-made look te verkrijgen, besloot ik om op super 8 film te filmen, ontwikkeld in een in-house minilab. Het is een echte thuisproductie geworden en alle drie zijn ze uitzonderlijk experimenteel voor een commercieel project voor een klant als Škoda.' 

Steffen Haars

‘Ik was meteen gek op het idee dat een ‘thuiswerkende vader’ volledig wordt afgeleid door een speelgoedauto, om zich vervolgens volledig te verliezen in deze zelfgemaakte autocommercial.’

Behind the Scenes: ŠKODA - Shot at Home; Discover New Possibilities

Credits:

Shot At Home; Discover New Possibilities

Client: Škoda

Agency: Optimist

Creatives: Ton Hollander

Agency Producer: Silke Rochow

Production Company: Halal

Director / Dop / Production Design / Art Direction: Johan

Kramer, Steffen Haars, From Form

Editor: Kevin Whelan (Johan Kramer’s Film), Brian Ent (Steffen Haars’

Film), From Form (From Form’s Film)

Grading: Joppo @ De Grot (Johan Kramer &Amp; Steffen Haars’ Films),

From Form + Joppo @ De Grot (From Form’s Film)

Online: Robin @ De Grot (Johan Kramer’s Film),

Vfx: Thaumar Rep, Shosho (Steffen Haars’ Film)

Sounddesign: Marcel Walvisch (Johan Kramer &Amp; From Form’s Films),

Arno Willemstein (Steffen’s Film)

Music: Sjam Sjamsoedin

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie