In de oudste dierentuin van Nederland, Artis, huisvest ook het oudste museum van ons land. Het Groote Museum, opgericht in 1855, moest in 1947 uit financiële nood de deuren sluiten, maar is vanaf morgen weer geopend voor publiek. En dat is een nieuwe campagne waard, ontwikkeld door reclamebureau Dawn.
Speelse nieuwsgierigheid
De positionering van het museum moet aansluiten op die van Artis: als plek waar we ons verbonden voelen met de wereld om ons heen. De campagne op zijn beurt moest vooral 'behapbaar en leuk' zijn, daarom gaat Groote nu door het leven als 'het museum van de grote vragen'. In de campagne wordt op een speelse manier ingehaakt op nieuwsgierigheid, met vragen als: 'blijf ik groeien?' en 'wat maakt mij anders dan jou?'. De vragen worden gesteld door zowel kinderen als volwassen, tevens de doelgroep van het museum.
De illustraties komen van de hand van Matt Blease en in de voice-over horen we Pepijn Lanen, ook bekend als rapper Faberyayo. De campagne wordt naast televisie uitgerold in outdoor, bioscopen en online - de plek waar grote vragen het podium krijgen dat ze verdienen, aldus het museum.
Groote is broodnodig
Maarten Gooskens, strateeg en copywriter bij Dawn, zegt: 'Het Groote Museum is broodnodig, want deze tijd vraagt om meer nieuwsgierigheid dan ooit. De vraag hoe je als mens verbonden bent met de wereld, kun je niet los zien van vragen rondom bijvoorbeeld de klimaatcrisis.'
Bekijk 'm hieronder:
Toevallig genoeg opende recent ook Paleis Het Loo na jarenlange renovatie zijn deuren en lanceerde daaromheen een campagne. Lees hier meer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!