‘Niet cheap, wel goedkoop’ is de nieuwe slogan waarmee energieleverancier energiedirect.nl de positionering aan scherpt. Het merk wil als A-merk onder de budgetmerken de strijd aangaan met zowel de grote drie als de prijsvechters in de energiemarkt.
'We zijn er voor die mensen die best van energieleverancier willen veranderen omdat ze niet te veel willen betalen, maar niet tegen de lamp willen lopen omdat goedkoop duurkoop blijkt te zijn', zegt Leonoor Schrijen, marketingdirecteur bij energiedirect.nl. 'Mensen houden niet van risico's: ze zijn op zoek naar een lage prijs, maar niet tegen elke prijs.'
Schrijen: 'En die mensen ondersteunen we in hun keuze: want goed en goedkoop gaan wél samen, vinden wij. Dat is meteen het leidmotief in deze campagne, die verder doorwerkt dan deze commercial alleen. Want 'niet cheap, wel goedkoop' is niet alleen het een campagnethema, maar is ook een sturende gedachte binnen onze teams. Want hoe kunnen we processen verbeteren waardoor we het aanbod voor de klant goedkoper kunnen maken? En hoe kunnen we ons online kanaal nog verder verbeteren? Hoe maken we die digitale klantreis nog soepeler?'
In de commercial, die voornamelijk online te zien zal zijn, is te zien hoe verschillende thuiswerkende medewerkers van energiedirect.nl feesten alsof ze de jackpot gewonnen hebben. Aan het eind van de video zien we waarom: de medewerkers vieren een positieve review van een klant. Klaas, de man met de snor, heeft opnieuw de hoofdrol, maar daarnaast worden er ook nieuwe medewerkers van de energieleverancier geïntroduceerd.
Zonder poespas
De nieuwe positionering en de bijbehorende campagne zijn ontwikkeld in samenwerking met Accenture Interactive, dat sinds vorig voorjaar voor Energiedirect en zustermerk Essent werkt. Leo van Oss, creatief bij Accenture Interactive: 'Goed en toch goedkoop klinkt te mooi om waar te zijn, maar wie zijn weg weet te vinden naar de online reviews ziet dat het klopt. Daarom staan reviews in deze campagne centraal. Dat doen we op een gortdroge manier: we vergroten namelijk het contrast tussen de euforie van de medewerkers en de enigszins ‘neutrale’ klantreview.'
Strategy director Gijs de Bruijn vult aan: 'Hiermee zijn we voort gaan bouwen op de campagne die energiedirect al voerde. Belangrijkste verschil is dat we nu een duidelijk keuze hebben gemaakt voor één verhaal: ‘voordeel zonder de nadelen van voordeel’.'
Schrijen: 'Het gebruik van reviews past perfect bij het digitale dna van ons merk en bij de manier waarop klanten zich digitaal oriënteren. Het voorbeeld dat we in de campagne spotlights zetten, laat zien dat we onszelf ook weer niet al te serieus nemen. Lekker kort en bondig, want het blijft natuurlijk gewoon stroom en gas zonder poespas.'
De website van energiedirect.nl werd eind vorig jaar uitgeroepen tot de beste en populairste website in de categorie Energie. Volgens Schrijen stopt de ontwikkeling daarmee niet. 'In tegendeel. Het digitale domein blijven we ontwikkelen. Alles is erop gericht om het voor de klant zo effortless mogelijk te maken.
Credits:
Klant: energiedirect.nl
Verantwoordelijk: Roel de Kok, Wendy van der Linden, Sanne Provoost
Agency: Accenture Interactive Amsterdam
Creatie: Nick Maas, Leo van Oss
Creatieve directie: Peter van Rij, Martijn van Marle
Strategie: Gijs de Bruijn
Account: Linda Fontijn, Boudewijn Klaver
Productie: Holy Fools, Vanessa Janssen
Regisseur: Joris Dommels
Producer: Annelies van Schaik
DOP: Gregg Telussa
Post-productie: Pixmix Studios (Jelmar Hoekstra & Jef Grosfeld), Joris Blomjous
Geluid: Hielke Praagman
Lees ook:
Met Maradona ging het mis, Energiedirect.nl haalt nu Romario naar Nederland
Essent en energiedirect.nl naar Accenture Interactive