Greenpeace heeft opnieuw de uitreiking van de Effies aangegrepen om de reclamebranche op te roepen zich niet meer te laten lenen voor reclames voor fossiele brandstoffen. De milieuorganisatie vindt dat reclamebureaus hun creativiteit niet moeten inzetten voor het versnellen van de klimaatcrisis.
Vorig jaar beklommen actievoerders van Greenpeace onaangekondigd het podium en onderbraken de presentatie van Humberto Tan. Dit jaar kreeg Greenpeace zoals aangekondigd ruimte van de organisatie op de Award-avond.
De acteur en cabaretier Sieger Sloot, die dit weekend namens Greenpeace op Schiphol actievoerde en een nacht in de cel belandde, nam het woord en riep de zaal op een convenant op te stellen. ‘Waarom wachten op de overheid?’ (zie video onder)
Sloot, die als voice-over in spotjes van onder meer Delta Lloyd te horen is, gaf aan zelf ook niet altijd consequent te zijn, maar dat ontslaat hem en de zaal niet van de verantwoordelijkheid een verschil te maken: ‘Reclame voor gas, olie, auto, vliegen, kap ermee! Kom op reclame, jullie hebben het verbod op tabaksreclame ook overleefd. Dan maar een jaartje geen Cannes. Kom op met dat convenant.’
Het kwam hem op luid gejuich te staan. Hoewel Sloot na 5 minuten werd gemaand zijn toespraak af te kappen, nam hij 10 minuten het woord. De organisatie van de Effie Awards reageerde lauwtjes op zijn oproep en hield het bij: 'We gaan het gesprek aan'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!