Overslaan en naar de inhoud gaan

Woedende reacties op Oranje-commercial Jumbo met hossende bouwvakkers

Campagne schiet veel mensen in het verkeerde keelgat vanwege de duizenden doden die vielen onder bouwvakkers bij bouw WK-stadions in Qatar.
Bouwvakkers in polonaise in Jumbo-commercial
Bouwvakkers in polonaise in Jumbo-commercial
Bouwvakkers in polonaise in Jumbo-commercial
Bouwvakkers in polonaise in Jumbo-commercial

Jumbo kwam gisteren als eerste grote merk met zijn Oranje-commercial naar buiten voor het WK voetbal. Daarin is een hoofdrol voor Donnie & De Toppers weggelegd met een Oranje-versie van hun hit Toppie, maar ook voor bouwvakkers die in polonaise door het beeld gaan.

related partner content for mobile comes here

Dat is veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten. Op sociale media wemelt het van verontwaardigde berichten over de ongevoeligheid van deze keuze. Bij de bouw van de WK-stadions zijn duizenden doden onder de bouwvakkers, meest gastarbeiders, gevallen. De cijfers daarover varieren van 6.500 tot meer dan 10.000. Mensen vinden het niet te geloven dat de supermarkt juist bouwvakkers in polonaise in de commercial laat zien.

Een van de reacties: 'Waar ik dus echt geen snars van snap! Jumbo maakt na al die stadiondoden een reclamefilmpje mét hossende bouwvakkers. Het maatschappelijk besef van een stoeptegel. Krankzinnig. Halen jullie hem gauw offline Jumbo Supermarkt?

Klachten bij RCC

Bij de Reclame Code Commissie zijn iniddels klachten ontvangen over de WK-commercial. De commissie gaat kijken of de klachten met voorrang behandeld kunnen worden, zegt een woordvoerder tegen ANP.. De Stichting Ether Reclame (Ster) liet eerder woensdag weten dat de Jumbo-reclame aan alle criteria voldoet om uitgezonden te mogen worden. 

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Jumbo is inmiddels in overleg om zich te beraden op een reactie op de kritiek en is niet bereikbaar voor een mondelinge toelichting. Het wil alleen schriftelijk vragen van de media ontvangen.

De supermarktketen vermoedde waarschijnlijk al dat de gevoeligheid van de commercial tot ophef kon leiden, want het besloot de woordvoering over de campagne volledig in eigen hand houden. Ook het bureau achter de campagne, Alfred, kan geen mededelingen doen. Het heeft inmiddels een post over de commercial van Instagram gehaald.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Andy Mosmans

Blinde vlek? Natuurlijk gaat het bij de ontwikkeling van dit soort campagnes niet alleen over het Merk, de Markt, het Moment, maar natuurlijk ook de Maatschappelijke context! Man, man, man.

Dahlia Larson

Blind gebied? De totstandkoming van dit soort campagnes omvat uiteraard meer dan alleen het Merk, de Markt,https://thebackrooms2.com, het Moment, maar ook de Sociale Context! Mens, o, o, mens.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in