Overslaan en naar de inhoud gaan

Wunderkind: 'Helft consumenten houdt van Black Friday-emails'

Onderzoek van Wunderkind zoomt in op verschillende onderdelen, waaronder prijsvergelijken en duurzaamheid.
Black friday shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock
Black friday shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock

Met Black Friday en Cyber Monday in aantocht verschijnen er traditiegetrouw weer onderzoeken over de verwachtingen en voorkeuren van consumenten. Ook Wunderkind, een performance marketingbedrijf, publiceert zo'n onderzoek op basis van vragen aan vijfhonderd Nederlanders. Volgens het bedrijf krijgt 50 procent van de respondenten het liefst via e-mail te horen welke aanbiedingen merken plannen voor Black Friday en Cyber Monday. 

related partner content for mobile comes here

Een nog groter percentage van de ondervraagden (bijna 59) procent zegt dat dergelijke e-mails hen stimuleert om daadwerkelijk iets te kopen op één van de twee commerciële feestdagen, die eind november plaatsvinden. Bijna 54 procent van de respondenten wil op beide dagen online iets kopen. En bijna eenzelfde groep consumenten (52 procent) ontvangt graag een herinnering per e-mail over merkacties tijdens de feestperiode.

Prijs en parfum op één

Uit het onderzoek blijkt ook dat 80 procent van de respondenten de prijs van het product het belangrijkst vindt bij de aankoop. Al speelt dit bij vrouwen meer (86 procent) dan bij mannen (74 procent). Van de vijfhonderd respondenten is overigens de ene helft man, de andere helft vrouw.

Eén op de drie ondervraagden zegt dit jaar meer prijzen te vergelijken en naar meer aanbiedingen te zoeken dan vorig jaar. Dat komt vermoedelijk door de inflatie, die dit jaar veel hoger is dan vorig jaar.

Nederlandse consumenten kopen in de maand november vooral parfum (40 procent), kleding en schoenen (39 procent) en schoonheidsproducten (35 procent) online. Boeken en speelgoed maken de top vijf compleet met allebei 31 procent. 

Duurzaamheid minder belangrijk

Slechts één op de drie consumenten (34,7 procent) in het Wunderkind-onderzoek zegt het standpunt van een merk over duurzaamheid in overweging te nemen bij een aankoop. Hierbij kunnen we denken aan sociale, economische en milieufactoren. Wunderkind zegt dat het percentage bewuste consumenten jaarlijks stijgt. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in