Het RIVM zit met de handen in het haar, hoe bereiken ze in vredesnaam de jongeren tijdens de coronacrisis. Vorige week deed deze club een roep om hulp naar de Nederlandse influencers. De jongeren hebben een andere benadering nodig als het gaat om het navolgen van de maatregelen zoals anderhalve meter afstand houden, handen wassen en thuisblijven bij klachten. Ze willen overtuigd raken en niet betutteld worden.
Het uitrollen van het RIVM jongeren campagneplan startte bij Op1, niet bepaald een kanaal waar jongeren naar kijken maar, ze moeten ergens beginnen. Uit de gesprekken die daar werden gevoerd met influencers, kwam al snel naar voren dat zij zo hun eigen visie op Covid-19 hebben. Geef ze een podium en ze veranderen in experts. Twitter ontplofte en terecht. Als dit een voorproef is van wat komen gaat, dan komt er niet veel goeds.
De doelgroep in kwestie zit niet op Twitter maar wel op Instagram, Snapchat en YouTube. Influencers werd op het hart gedrukt om de millennials, Generatie Y en Z te vertellen dat het coronavirus ook hen kan treffen. De kernboodschap stond waarschijnlijk op een sober A-viertje met de volgende spelregels: Blijf bij klachten thuis, was gewoon je handen en houd afstand. Wat kun je daar nu aan verpesten?
‘Willen ze wel dat wij gezond zijn?’
Nou, Doutzen kon het. Met een Instagramaccount met zes miljoen volgers schreef zij, in het Engels, een onsamenhangend bericht. Of eigenlijk raaskalt ze in haar eerste alinea over de vragen waar ze mee worstelt (Welke vragen? Zeg het ons!). Gelukkig vraagt ze zich wel af of wij ook worstelen met vragen (Ja, Doutzen, elke dag weer vraag ik me af waarom ik niet rijk ben).
Dan komt in haar tweede alinea de hamvraag, ‘Willen ze wel dat wij gezond zijn?’ Wie ze zijn, laat ze voorlopig in het ongewisse. Dan komt, wat mij betreft, de klapper, Waarom is het eten van gezond voedsel en het slikken van vitaminen geen onderdeel van de bestrijding tegen Covid-19? 'Willen ze dat we samenwerken of elkaar tegenwerken?'
Uiteindelijk komt Doutzen over de brug met wie ‘zij’ zijn. Het is de media, the farmaceutische industrie én (tromgeroffel!) de overheid. Oh ja, en ook alle grote bedrijven. Ik voel een complottheorie aankomen. Gelukkig heeft Doutzen uren onderzoek gedaan en verzoekt ze ons het geld te volgen, ons logisch verstand te gebruiken maar ook ons hart en onze instincten te volgen. Ik zeg, RIVM, missie geslaagd!
Net als een aantal andere influencers heeft Doutzen haar, ja háár, podium gepakt en heeft ze haar theorie op meer dan zes miljoen volgers losgelaten. Vroeger zei iemand zoiets op een verjaardagsfeestje en dan verklaarden we die persoon voor gek en dat was dat. Nu wordt zo’n idee gedeeld met miljoenen mensen en dat beangstigt mij. Want de commentaren eronder liegen er niet om. Andere influencers zoals haar zus Rens Kroes of Gisèle Bünchen vinden haar boodschap ‘krachtig’. Dan moet het wel juist zijn, zullen veel jongeren denken. De campagne van het RIVM is bij Doutzen in geen velden of wegen te bekennen. Toch hebben we het in Nederland er massaal over.
Een van de regels bij reclame is, ‘Negatieve aandacht is ook aandacht’. Zelfs mijn kinderen (16 en 18 jaar oud) spreken over haar theorie (want gelezen op Insta) en hoe ze dat niet kunnen rijmen met wat ze zelf ervaren. Het maakte dat wij thuis rustig nog eens konden uitleggen waarom die spelregels van het RIVM zo belangrijk zijn en dat we voorlopig nog niet van het virus verlost zijn.
Neem afscheid van de influencers
Toch zou ik het RIVM willen adviseren afscheid te nemen van de influencers en juist een groep jongeren uit te nodigen en ze mee te nemen in de wereld die corona heet. Vraag ze de hemd van het lijf wat indruk op ze maakt en wat niet. Leg ze uit wat de consequenties van hun gedrag voor ze kan betekenen. Vraag ze waar ze gevoelig voor zijn als het gaat om de boodschap ontvangen. Vertel ze eerlijk dat ook zij ziek kunnen worden en vooral hoe ze het kunnen voorkomen. Geef ze figuurlijk en letterlijk een stem in een nieuwe campagne en laat het niet meer aan amateurs en complotdenkers over. Ik weet zeker dat na een grondig marktonderzoek in het RIVM-huis er een goed geformuleerde boodschap komt die op alle socials verspreid kan worden. Wedden dat er weer over gepraat wordt?!
Voor wat betreft Doutzen Kroes wil Johan Derksen graag nog een keer aanschuiven bij Veronica Inside met de volgende sneer, ‘Doutzen moet zich bij haar leest houden. Mooi zijn en haar mond houden.’ Soms moet je die man gelijk geven...
Lees ook: Influencers geven in Op1 hun visie op corona, Twitter gaat los (ook inhoudelijk)
www.product-fear.com