McDonald's start het feestseizoen ook dit jaar weer met een adventkalender in zijn eigen app. Die adventkalender hoort bij de campagne Giveaway Island en geeft gebruikers - op specifieke dagen - kortingen op producten of (kans op) gratis merchandise. Speciale kerstballen van McDonald's, bijvoorbeeld.
Het personeel van McDonald's neemt dit jaar het voortouw in het promoten van de adventcampagne. Dat gebeurt onder andere op sociale media en in de commercial - onderaan dit artikel zichtbaar.
Fan first-ervaring
De adventkalender staat sinds 2017 centraal in de feestdagencampagne van McDonald's, dus heel wat fans zijn er inmiddels (aardig) vertrouwd mee. Oorspronkelijk mikte McDonald's met de adventkalender op exclusieve kortingen via de app, maar door de jaren heen is de campagne breder geworden. Tegenwoordig biedt de adventkalender games, activaties en dus gratis merchandise. Stijn Mentrop, CMO van McDonald's Nederland, geeft aan: 'Giveaway Island is een fan-first event bij uitstek. En omdat we al jaren bouwen aan dit digitale decemberplatform zien zowel wij als onze fans enorm uit naar wat er nu weer virtueel te beleven is [..]'.
De focus op de fan first-beleving levert McDonald's veel data op over hoe zijn gebruikers de app gebruiken. Het bedrijf zet al jaren in op zijn app om meer gebruikers te leren kennen, vertelde digitaal topman Rik Vandewall Adformatie een paar jaar geleden. Eind 2021 bevatte de marketingdatabase ruim drie miljoen Nederlandse profielen, waarvan één op de drie mensen de app minimaal eens per maand opent.
Vorig jaar won het bedrijf een Webby voor zijn adventcampagne. Hieronder de commercial die hoort bij de nieuwste adventcampagne.
Credits
Merk: McDonald’s
Creatief bureau: TBWA\NEBOKO, TBWA\X
Social: Blauw Gras
Media: OMD
PR: Booij Agency
Data & Analytics: Databay
Videoproductie: MAKE, Studio Studio
App productie: MAKE, Robot Kittens, Studio Nori
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!