Premium

Dit zijn onze 21 favoriete campagnes van 2021

Lijstjes genoeg natuurlijk in de laatste weken van het jaar, maar deze is stiekem toch de allerbelangrijkste.

Er gaan op jaarbasis veel campagnes door de vingers van onze redactie. Bijna altijd wordt ons door afzender en maker verwachtingsvol gevraagd: ‘En? Wat vind je ervan?’ Daarop dienen we natuurlijk een beetje ons best te doen om afstand te bewaren, objectief te blijven. Met wisselend succes, geven we meteen toe.

Welke campagnes van Nederlandse merken vonden wij dit jaar nou leuk, ontroerend, grappig, episch of gedurfd? Dit zijn de favorieten van de redactie, op alfabetische volgorde. Geen wetenschap, wel de enige waarheid die ertoe doet. Vinden we zelf dan (voor een keertje). Voor de oplettende lezer: het zijn inderdaad 19 campagnes. Ajax werd maar liefst drie keer genoemd, waarschijnlijk om de Feyenoord-minnende hoofdredacteur nog eens de ogen uit te steken…

Adidas – Watch us move

'Een swingende campagne van Nederlandse makelij, geheel gemaakt voor en door vrouwen. Won niet voor niets de Members Award in de categorie Society bij de Dutch Creativity Awards. Powerfull zouden de Amerikanen zeggen.'

Bureau: TBWA\Neboko

A Piece of Ajax

'Wat een heerlijk idee en wat een klantenbinding. Ajax smolt de kampioensschaal om in 42 duizend kampioensterren voor alle seizoenkaarthouders. ‘Ofwel de hele Ajax-familie, we doen het immers met z’n allen.’

Ajax kwam weer met een marketingactie die schitterde door eenvoud. Het was een rotjaar geweest voor de Ajax-fans omdat ze niet naar het stadion konden. Om die reden droeg Ajax het kampioenschap aan hen op. ‘Deze schaal is voor jullie.’

'Fantastisch idee om een trofee te delen met de fans in een seizoen waar ze er grotendeels niet bij konden zijn. Enorm goed bedacht en uitgevoerd.'

Bureau: One:Nil. 

Een echte Albert Heijn baby

'Het reclameconcept van Albert Heijn, met supermarktmanager Ilse swingt nog steeds niet erg de pan uit. Wél geniaal: Albert Heijn liet bínnen een reclame-IP een baby geboren worden (nog niet eerder gezien) en deelde daarvoor in het echt, in de winkels, beschuit met muisjes uit. Originele vondst!'

Bureau: TBWA\Neboko. 

Albert Heijn – EK-inhaker

'Had Albert Heijn de beste EK-campagne? Dat durven we te betwisten. Maar nadat er wat geharrewar was ontstaan over de alom aanwezige Jumbo-campagne met de immens populaire Rob Kemps, kwam AH in ieder geval sterk terug. Eigenlijk een compilatie van alle oranje-promo’s van de zomer en alleen al daarom een mooie terugblik.'

Bureau: Boomerang

Bavaria – Zo. Time to say bye

'Bavaria daagt marktleider Heineken al jaren zo nu en dan uit. Dit jaar greep de kleinere bierbrouwer het afscheid van Daniel Craig als James Bond aan om een eigen commercial te lanceren. Want waar Craig in zijn films steevast Heineken moest drinken, kan hij nu James Bond-af is drinken wat hij wil. In de persiflage van Bavaria geniet ‘Krèk Denniël’ dan ook van een Bavaria 0.0. Om van te grinniken.'

Bureau: Fama Volat. 

Bol.com – De winkel van uitpakkers

'Behalve dat Bol er als enige adverteerder in slaagt om Sinterklaas en de kerstcommercial-hausse naadloos met elkaar te verbinden, is de film mooi van simpelheid met humoristische pareltjes – zoals de vader die van de zenuwen hinnikend lacht. Ik kan ernaar blijven kijken.'

'En ook de Felix-commercial moet nog even genoemd worden. De in elkaar gefreubelde voetbalpop die door sommige mensen zielig werd gevonden. Wij moesten lachen. En waarom mag een voetbal niet gewoon een voetbal zijn?'

Bureau: Dept. 

Defensie - Ode aan Teams

'Defensie is één van de grootste werkgevers van Nederland en stelt dat het werven van meer vrouwen een belangrijk speerpunt is en blijft. Vooroordelen zijn er nog steeds, waardoor sommige vrouwen denken dat Defensie niet bij hen past. Een commercial – onderdeel van een wervingscampagne – moet het tegendeel bewijzen. De video, gemaakt door Steam, laat vrouwen én mannen in allerlei Defensie-functies zien en focust op samenwerken en kameraadschap. Om stiekem toch even kippenvel van te krijgen, al is het maar vanwege de imponerende Defensie-voertuigen die de revue passeren.'  

Bureau: Steam. 

G-Star – Say it witcha booty

'G-Star zoekt graag een beetje de grenzen op en pakte dit jaar uit met een internationale campagne met Snoop Dogg. Een influencer met een randje, maar vooral met veel bereik in de voor G-Star belangrijke markten. Het was de grootste campagne ooit voor het Nederlandse denimmerk. Voortkomend uit het inzicht dat iedereen die een spijkerbroek koopt zich bekommert om het ‘achteraanzicht’ zette de rapper de billen in het zonnetje. Seksistisch? Daar zijn meningen zeker over verdeeld. De volgerschare van Snoop schijnt in ieder geval merendeels vrouw te zijn. Bovendien heeft de redactie gehoord dat uit onderzoek blijkt dat mannen zich bij het kopen van jeans zowel op de achterkant als de voorkant focussen. Wij zijn dus vooral ook benieuwd hoe G-Star dit inzicht gaat vertalen in vervolgcampagne.'

Bureau: The Family. 

Heineken – The Night is Young

'Heineken lanceerde vlak voor wat de Summer of Love had moeten zijn de campagne The Night is Young. Een commercial waarin een groep seniore feestgangers zich uitleeft in een nachtclub op ‘You make me feel’ van Jimmy Summerville. De video sluit af met ‘The night belongs to the vaccinated. Time to join them.’ Heineken wilde hiermee jongeren aanmoedigen zich te vaccineren. Gewaagd, het leverde het merk veel kritiek op. Maar de campagne was enorm aanstekelijk en paste perfect in de serie commercials waarmee het biermerk de terugkeer naar van het sociale leven en het nachtleven claimt, zoals We’ll meet again en Home gatherings.' 

Bureau: Publicis Milan. 

Jumbo Kerstmis 2021

'Hoewel ik eigenlijk supporter ben van de kerstcommercials van Plus, stak Jumbo er voor mij bovenuit dit jaar. Zo geestig en zo ontroerend en zo’n perfect lopend verhaallijntje, ontzettend knap gedaan.'

Bureau: Alfred International 

KNVB - Snelle - Limonade

Rapper/zanger Snelle en de KNVB sloegen begin 2021 de handen ineen om meer kinderen aan het voetballen te krijgen. Snelle schreef het lied Limonade en fungeerde in de bijbehorende videoclip als voetbalcoach van een elftal aandoenlijke kinderen. Kinderen die – uiteraard – heel veel plezier hebben in het sporten en – ook uiteraard – dromen van spelen in het Nederlands elftal. De muzikale campagne tovert een glimlach op veel gezichten en won onder meer een prijs van de Europese voetbalbond UEFA.'

Bureau: WeFilm. 

NOC*NSF – Alles komt goed

'Nankurunaisa, een Japans woord dat betekent: uiteindelijk komt alles goed. Dit woord staat centraal in de terugblik van TeamNL op de Olympische Spelen in Tokio. Een heerlijk overzicht van bijzondere zomerspelen met een hoopvolle boodschap. Want het komt goed toch?!'

Peijnenburg - Marc Marie by Marc Marie

'Overdrijving, zelfspot, absurdisme, Peijenburg trekt alles uit de kast in deze opvolger in de reeks ‘Van happen word je happie’          . Daarin droomt Marc Marie Huijbregts weg na het happen van ontbijtkoek om een gespierde cliffdiver te worden met een enorme haarbos. Die ook nog eens een fancy parfumlijn heeft. ‘Da’s lekker’, schrikt hij weer wakker. Heerlijk ouderwetse reclame.'

Bureau: DDB Unlimited. 

Porsche – Conventions

'Deze commercial voor Porsche heeft als pay-off Conventions are there to be broken én breekt in ieder opzicht met conventies: het promoot de eerste elektrische Porsche, de Taycan, is primair gericht op vrouwen en zowel de film en als muziek doen in weinig denken aan een autocommercial. En dat is in deze tijd, in mijn ogen, heerlijk verfrissend. Ik nam Porsche als merk al redelijk serieus, nu nog meer.'

Bureau: DentsuAchtung!

Plus – Kerstcommercial

'Weer kippenvel en een klein traantje door Plus. Knap. Dit jaar zette de supermarkt de persoon in de buurt centraal die altijd voor anderen klaarstaat. In de tv-reclame is dat docente Mari, die iedereen helpt via het Buurtbord in de lokale Plus-supermarkt en 's avonds alleen thuiszit. Een leerlinge van Mari weet haar via het Buurtbord op een kerstdiner te krijgen, waar alle aanwezigheden genieten van elkaars gezelschap en het eten. Zangeres Ilse de Lange schreef het nummer 'Don't Hold Back' voor de commercial. De supermarkt vertaalde de kerstcampagne ook naar "het echte leven" en klanten konden hun eigen buurtheld opgeven. De winnaar krijgt een thuisdiner voor zes personen door foodblogger Francesca Kookt.'

Bureau: Wunderman Thompson 

Swapfiets & Team Jumbo-Visma - De blauwe voorband

'Ik houd het dit jaar bij de merken die wat doen. Swapfiets sponsort het Jumbo-Visma wielerteam, ook gezien internationale ambities. Fantastisch idee om een speciale blauwe voorband – het kenmerk van de fiets – te laten maken voor de wielerploeg. Rijdende reclame in zijn beste soort.'

Bureau: TDE

Swapfiets Jumbo-Visma
Toto - Koning Wesley

Koning Wesley hakt er met veel bravoure in. Klant en bureau TBWA\Neboko slagen al sinds 2018 in om er strategisch, creatief en qua uitvoering/executie uit te springen in het reclamelandschap – en het is iedere keer raak. Ook in het afgelopen sportjaar, tussen alle andere inhakers als het Geluksbroekje van Berry van Aerle (Bavaria) en de Ruud Gullit-hamburgers (Calvé). Zoals regisseur Johan Kramer zei over deze campagne: "Onberispelijk op één, het originele, disruptieve, bizarre Toto-filmpje. De uitvoering is goed gelukt: het oogt als een snel gesneden gabber-clipje met veel verrassende wendingen in beeld."

Bureau: TBWA\Neboko

Tony’s Chocolonely – Sweet solution

'Tony’s-repen vermomd als Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en Kitkat, je moet er maar opkomen. Het bedrijf werkte er – in het diepste geheim – een jaar lang aan: vier repen ontwikkelen die heel duidelijke overeenkomsten vertonen met vier wereldwijd bekende en iconische chocobrands. Chocoladefans werden opgeroepen om onderdeel te worden van de “Sweet Solution” en de petitie te tekenen. En zo de oproep voor wetgeving te ondersteunen die bedrijven verplicht om misstanden in hun keten aan te pakken. Grand Prix-winnaar van de Dutch Creativity Awards.'

Bureau: Herc. 

Vier lookalikes
Vier lookalikes Tony's Chocolonely
Zeeman - Skeer

'De lekker goedkope Zeeman-campagne Skeer past helemaal bij wat Zeeman zo goed doet de laatste tijd, ofqwel: hoe een prijsvechter zich maatschappelijk uitspreekt en relevant maakt. Ook van dit jaar was de samenwerking met ProudBreast, dat borstprotheses maakt. Zeeman ging samenwerking aan om vrouwen goedkope bh’s hiervoor te bieden.'

Voor degenen die tot hier zijn gekomen met lezen: hoera! We wensen je hele fijne dagen en vooral een gezond nieuwjaar. Wij kijken uit naar 2022, nieuwe ronde, nieuwe kansen.  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie