Hema’s eigen koers is fijn, dat zou voor meer retailers goed zijn

CAMPAGNEPRAAT | Het kritisch duo rijmt deze week in koor: Ook met deze sint-campagne zit Hema helemaal op het juiste spoor.

Adverteerder: Hema
Bureau: Hotel L'Amour
Campagne: Sint komt naar Hema dit jaar, zet je schoentje maar klaar


MKMeneer Bol, de redactie van Adformatie heeft naar ons geluisterd hoor,
en legt ons opnieuw een Sint-campagne voor. 

Wij zitten al helemaal in de mood van tijdens de donkere dagen in mooi verlichte winkelstraten ronddwalen,
de tijd van familiegevoel en van eindejaarstargets halen.

Deze week staat voor ons Hema met Sint, Siepie en Takkie op het menu,
maar dit keer zonder hun iconische ‘Frans van Finance’ -property, hoe kan dat nu? 

WABHet is een slimme zet vanuit Hema’s team weer,
met de feestdagen doen ze Siepie en Takkie gewoon nog een keer.

De kat en hond roepen heel slim emotie op,
en trekken daarmee ondertussen zelfs Hema uit het slop.

Dat bleek ook door hun Gouden Effie-winst vorige week, 
waar het hele vak jaloers naar keek.

MKVan het lelijke eendje in retailland,
lukte het Hema gewoon om de band weer stevig op te bouwen met de klant.

Fijn spul voor een leuke prijs is verre van uniek,
het is dan best lastig om de echte connectie te maken met je publiek.

Maar de jongens en meiden van Hotel l’Amour snappen het wel,
het gaat namelijk vooral ook om het sentiment in het verleidingsspel.

WABHelemaal eens. Retail moet weer op zoek naar magie,
want met alleen platte sales red je het ‘nie’.

Hema leek lang vrijwel onaantastbaar,
maar zelfs zij kregen het de laatste jaren zwaar.

Dus over naar de creatie dan,
is het leuk of niet? Wat vind jij ervan?

MKIk zat er dit jaar met smacht op te wachten,
een herhaling van die leuke van vorig jaar is wat we dachten. 

Voor het eerst zagen we toen Siepie in de hoofdrol,
hij bracht de koers van de stoomboot op hol.

Die van vorig jaar nog een keer op het net,
had goed gepast bij een merk dat op de centjes let. 

Maar Hema dacht ben je mal,
en gooide alle Siepes en Takkies los in een commercial.

Ik zat met een dikke glimlach te kijken naar het lollige schouwspel,
en dacht opnieuw: potver, die Hema-creatieven snappen het wel.

De consument met een fijne Sint-film in het hart raken,
dat gaat leiden tot een kassa vol knaken. 

WAB: Zo simpel lijkt het me echt niet,
anders gingen niet zoveel winkelketens failliet.

Ja, communicatie is zeker van belang,
maar zoveel meer moet kloppen, de lijst is echt lang.

Bij Hema zijn ze weer terug naar hun kern gegaan,
en hebben kritisch gezocht naar hun purpose, de reden van hun bestaan.

Ceo Saskia Egas Reparaz benoemde het in een een interview goed,
de winkel miste een ziel en die moest terug, met spoed.

MKEn dat is helemaal waar,
maar zoiets veranderen kost vaak een paar jaar.

En toch door reclame zo effectief in te zetten voor die stappen,
lukt het Hema om aan de negativiteit te ontsnappen.

Met hun iconische Siepie en Takkie voorop,
brengen ze de trots terug in de winkel, over en uit met dat getob.

Juist in periode van de Sint willen we warmte ervaren, 
stress van alledag vergeten en tijd doorbrengen met je dierbaren.

WABEen kritische noot heb ik dan toch nog wel.
is het script dan net iets te agressief met dit Sint-duel?

Die arme man wordt zwaar onder vuur genomen,
oh oh gaat het deze pakjesavond nog wel goed komen?

Hopelijk schijnt er licht aan het einde van de tunnel, 
en trekt het weer aan in de cadeautjes-funnel. 

MKIk moest ook even wennen,
dat moet ik eerlijk bekennen.

Maar die deugnietjes kregen het na een paar keer zien toch voor elkaar,
er zit gelaagdheid in de film waardoor je steeds weer nieuwe dingen ziet, kijk maar.

Maar net als bij jou komen er ook wat andere woorden uit mijn mond,
omdat ik die van vorig jaar net als jij wat zachter en dus leuker vond.

Wat niets afdoet aan het feit,
dat ik het maken van een nieuwe commercial voor slechts drie weken Sint wel benijd.

Het inhaken op dit soort momenten is niet veel adverteerders meer gegeven,
met die gedachte moet ik dus helaas maar leren leven.

En vol verwachting klopt mijn hart op standje tien,
want ik ben nu ook benieuwd hoe de kerstcommercial van Hema eruit gaat zien.

WAB: Nou nou dit rijmen is ons wel gelukt,
waar de Adformatie-lezer de vruchten van plukt.

We zijn en blijven dus positief over Hema en hun bureau,
samen lekker bezig en goed in hun flow.

De campagne en media-inzet van Hema lijkt veel simpeler dan het Bol-sintwerk,
iets dat natuurlijk ook weer goed past bij hun geen fratsen-merk.

Wie zegt dat retail dood is,
slaat de plank goed mis.

Met aandacht en een herwonnen ziel,
is dat de weg hoe Nederland weer voor de Hema viel.

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de sint-campagne van Hema.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie