1. Groningen Airport Eelde: ‘Speeddaten in de lucht’
Vliegveld Eelde wil speeddaten naar een hoger niveau tillen. Speciaal voor Valentijnsdag maken twee vrijgezellen kans op een blind date in de lucht. Geïnteresseerden kunnen zich opgeven via deze website. Eelde kiest twee singles, die om 15:40 met elkaar opstijgen. Ze krijgen twintig minuten om elkaar boven de (roze?) wolken te leren kennen.
2. CarSmash: ‘Fuck Valentijn, sla een auto kapot’
Wie 14 februari vervloekt, is van harte welkom op Autosloperij CarSmash om auto’s te slopen. Pak een hamer, honkbalknuppel of breekijzer en laat je even helemaal gaan. Let op: reserveren is verplicht.
3. PlusOne: ‘Gratis vibrator in ruil voor een break-up verhaal’
PlusOne, een Amerikaanse producent van seksspeeltjes, deelt gratis ‘bulletvibrators’ uit aan vrijgezellen. Singles worden platgegooid met reclame voor koppelactiviteiten, daarom hebben zij wel een extra orgasme nodig. Het enige wat je hiervoor moet doen is een formulier invullen en vertellen hoe het vlak voor valentijn is uitgegaan met je geliefde. PlusOne regelt de rest.
4. Stradivarius: ‘Love me Tinder’
Kledingwinkel Stradivarius lanceert in samenwerking met Tinder een T-shirtcollectie. Het resultaat? Een collectie met typische Tinder-zinnetjes, zoals: ‘You looked taller on Tinder’,‘I am your right swipe’ en ‘Love me Tinder’.
5. Fleurop: ‘brengt echte liefde in beeld’
Bloemenspecialist Fleurop tovert een bloemenwinkel, in samenwerking met bureau Wubbe, om tot een restaurant. En niet zonder reden: twee tortelduifjes gaan daar op date. De romantische avond is vastgelegd en het televisiespotje is online en op televisie te zien. Met de campagne roept het merk iedereen op om elkaar te verassen met een bloemetje - cliché.
6. DPD: ‘Jouw Valentijn is meer waard dan een kaart’
Logistieke dienstverlener DPD komt met een Cupidoosje. Met deze actie, opgezet in samenwerking The Communication Company, opent het de aanval op concurrent PostNL. Dit kleine doosje past gewoon in de brievenbus en is volgens DPD ‘meer waard dan een inhoudsloze kaart’ omdat je het doosje kunt vullen met persoonlijke verassingen.
7. Revolut: ‘To all the 12,750 people who ordered a single takeaway on’
Online bank Revolut sloeg de plank mis met zijn campagne. Op de billboards liet de bank zien hoeveel mensen op valentijn een eenpersoonsmaaltijd hebben bezorgd - pijnlijk. Velen konden deze actie niet waarderen en vonden dat het merk zich schuldig maakte aan ‘single-shaming’.
8. Snickers: ‘#SmoothItOver’
Chocolademerk Snickers komt met een campagne, opgezet in samenwerking met BBDO New York, voor the day after. De campagne speelt in op de groeiende aversie van jongeren tegen valentijn; velen vinden het té commercieel of houden er niet van omdat ze simpelweg single zijn. Door een tweet te plaatsen met de hashtag ‘SmoothItOver’ maken zij kans op een chocoladeboeket om Valentijnsdag toch ‘smooth’ te eindigen. Deze actie haakt in op een lopende campagne van Snickers (‘You’re Not You When You’re Hungry’) ter promotie van de nieuwe smaken met amandelboter en pindakaas.
9. Wow Air: 'Is jouw naam Valentijn? Vlieg gratis mee'
Vliegmaatschappij Wow Air komt alle 'Valentijns' tegemoet. Iedere passagier die ‘Valentijn’ heet, kan zijn liefje kosteloos meenemen naar New York. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je tussen 24 januari en 14 februari 2019 minimaal twee tickets boeken bij de maatschappij. En tussen 10 februari en 19 februari dit jaar moet je de trip maken. Vliegensvlug handelen dus.
10. El Paso Zoo: 'Vernoem je ex naar een kakkerlak'
Bij de Amerikaanse El Paso Zoo kun je een kakkerlak naar je ex vernoemen. Klinkt aantrekkelijk hé? Er is meer: de dieren worden aan de stokstaartjes gevoerd en deze show kun je live bijwonen via Facebook. Wraak is zoet.
11. The Amsterdam Dungeon: 'Break-up service voor Valentijnsdag'
Ben je helemaal klaar met je geliefde maar heb je geen idee hoe je het moet uitmaken? The Amsterdam Dungeon helpt je handje. Speciaal voor Valentijnsdag bieden zij een break-up service aan. Het enige wat je hiervoor moet doen is dit formulier invullen en zij zullen je (ex) geliefde de stuipen op het lijf jagen. Zodat jij vanaf 14 februari weer single en gelukkig bent.
Pleurop: 'Verbloem het niet langer. Zeg het met Pleurop'
Webshop Pleurop, een initiatief van bureau Tosti Creative, biedt ook dit jaar verschillende mogelijkheden om de dag van de liefde minder romantisch te maken. Je kunt een verlept boeket met dode bloemen laten bezorgen, hem of haar verrassen met een stinkend luchtje ('Eau de Possion') en een stomme brief met onaardige woorden sturen.