MACMA is een Argentijnse organisatie die aandacht vraagt voor de preventie van borstkanker en bekend staat om zijn slimme Facebook-campagnes. In 2016 hield de organisatie een campagne met plaatjes van mannenborsten, nadat Facebook kritiek kreeg op het feit dat je geen plaatjes van de vrouwelijke varianten mag plaatsen. En ook dit jaar speelt MACMA in op nieuws over het sociale platform.
Privacyproblemen
De campagne heet 'what's on your mind?', de zin waarmee Facebook gebruikers oproept om iets te delen op het platform (in het Nederlands: 'wat ben je aan het doen?'). De video (reclamebureau David) draait om het feit dat meer mensen zich bewust zijn van privacyproblemen op sociale media, vooral na het schandaal rondom Cambridge Analytica.
De voice-over vertelt dat Facebook veel informatie opslaat over gebruikers: van favoriete pornofilm tot politieke voorkeur. Maar één ding weet Facebook niet, namelijk hoe het gaat met je borsten.
Oproep
'They just can't stand them', zegt de voice-over. Hoewel Facebook inmiddels bepaalde foto's van borsten toestaat op het platform (bijvoorbeeld als het gaat om campagnes of vrouwen die borstvoeding geven), blijft het volgens MACMA lastig om dit soort foto's te verspreiden tijdens een campagne.
Daarom roept de organisatie kijkers op het filmpje te delen op sociale media met hashtags als '#EarlyDetection' en '#Macma'. Verder benadrukt MACMA hoe belangrijk het is voor vrouwen om zichzelf regelmatig te checken op verschijnselen van borstkanker.