Je neemt een kat als hoofdpersoon, geeft hem een naam, en laat hem gebruik maken van de producten die je als telecomaanbieder op de markt brengt. Lekker streamen, muziekje luisteren, andere katten erbij...
Dat is Louis van KPN, zou de Nederlandse tv-kijker zeggen. Das ist Peter von Deutsche Telekom, zegt de Duitse consument sinds vier weken.
Het Duitse provider en telecomgigant heeft namelijk een nogal opvallende kopie van Louis geïntroduceerd op de Duitse markt.
De commercials met de kat Peter, gemaakt door Adam&Eve in Berlijn, hebben hetzelfde concept en zo nu en dan ook nog precies dezelfde elementen als de Nederlandse evenknie. Zie de vrienden van Peter door het kattenluikje binnen komen lopen.
Deutsche Telekom pakt flink uit met Peter. De commercial was in augustus als 35- secondenspot te zien op de grote Duitse tv-zenders, en sinds gisteren zijn er spots van 20 seconden.
De campagne wordt daarnaast breed gevoerd op sociale media, online, out of home, radio en print.
Het is Dave Frauenvelder, vice-president brand, marcom & sponsorships van KPN, niet ontgaan, en uiteraard vielen de overeenkomsten met Louis ook hem op.
Frauenfelder plaatste een post op LinkedIn en schreef daarin dat hij het mooi vindt om te zien ‘dass unsere Katze Louis auch unsere Magenta Nachbarn inspiriert hat! Ganze Hause Happy!’
De KPN’er vat het luchtig op en laat Adformatie desgevraagd weten dat er geen directe reden is om actie te ondernemen ‘aangezien dit zich afspeelt in een andere markt.’ Hij ziet het Duitse leentjebuur als compliment.
Een klein kritiekpunt heeft Frauenfelder wel: ‘Het was leuk geweest als ze ons een kattenbelletje hadden gegeven.’