We zijn er maar druk mee: kerstcommercials. De grote supermarkten hebben net als voorgaande jaren alles uit de kast getrokken om elkaar af te troeven met de meest ontroerende kerstspot, dinsdagavond zit Jordi van de Bovenkamp bij talkshow Beau te babbelen over de oogst van dit jaar en op Twitter lijkt 'het vak' al beklonken te hebben wie dit jaar 'de leukste' is.
Een ontwikkeling die de laatste jaren bepaald niet afneemt, en dat is De Speld ook opgevallen. De satirische website ziet vooral veel 'kerstclichés' in de kerstcommercials voorbijkomen, waarmee het doelt op de vaste en ongetwijfeld effectieve formule van 'samen met familie, pianomuziek en happy end’.
Of zoals De Speld het noemt: 'Een tranentrekker vol zielige kinderen of bejaarden, een grootse onverwachte wending en een belachelijk happy end dat allemaal te wijten valt aan dat ene merk: het is elke december weer de vraag welk merk deze aspecten het mooist weet te bundelen in een kerstcommercial'.
Eigen wereld
En De Speld zou De Speld niet zijn als het daar geen parodie op bedacht. Om zijn eigen webshop onder de aandacht te brengen presenteert de site nu 'De definitieve kerstcommercial'. Jochem van den Berg, hoofdredacteur: 'Als je de kerstcommercials van de supers bekijkt en afpelt, zijn ze allemaal hetzelfde. Het is een geheel eigen wereld en logica. We vonden het tijd om dit aan te kaarten en eenzelfde emotie mee te geven.'
Eerder bracht De Speld samen met biermerk Oedipus de soortgelijke 'Definitieve bierreclame' uit.
Van den Berg heeft het script van de kerstcommercial geschreven, die tot stand kwam in samenwerking met De Speld & Partners, het contentbureau van de website. De video wordt voornamelijk online uitgerold. Bekijk 'm hieronder:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!