Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen verzetshelden maar verzetsmensen in 'niet sentimentele' outdoorcampagne van vernieuwd Verzetsmuseum

Op abri’s en billboards zijn portretten van Hannie Schaft, Anton de Kom en Gerrit van der Veen te zien.
campagne verzetsmuseum
Anton de Kom in campagne Verzetsmuseum
campagne verzetsmuseum
Anton de Kom in campagne Verzetsmuseum

De nieuwe campagne van het Verzetsmuseum knalt van het papier. Althans, dat stelt het vernieuwde museum, dat sinds deze week zijn deuren heropent voor publiek, zelf. In het Amsterdamse museum wordt de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in Nederland verteld aan de hand van honderd persoonlijke verhalen.

related partner content for mobile comes here

Het museum spreekt van drie verzetsmensen -niet verzetshelden- die een speciale plek in de campagne hebben gekregen, te weten Hannie Schaft, Anton de Kom en Gerrit van der Veen.

De jonge illustrator Chuan Ming Ong (29) kreeg de opdracht hun verhalen te vatten in portetten, die te zien zijn op posters, abri's en billboards verspreid over Amsterdam, Haarlem, Zaanstad en 't Gooi. Ook is de campagne online te zien. Ming Ong is bekend van zijn illustraties in onder meer de Volkskrant, NRC, VPRO Gids en de Los Angeles Times.

Jason Chong, hoofd marketing en communicatie van het Verzetsmuseum: 'We willen zoveel mogelijk mensen bereiken met deze tot de verbeelding sprekende portetten. We vertellen de verhalen van individuen op een persoonlijke, maar niet sentimentele manier.'

De campagne is door het Verzetsmuseum inhouse bedacht en ontwikkeld.

Verzetsmensen

Er is nogal wat te doen rondom 'verzetsmensen', een term die het Verzetsmuseum liever bezigt dan 'verzetshelden'. 'De verzetsheld is weer helemaal terug en dat stuit me tegen de borst', zegt directeur Liesbeth van der Horst in dagblad Trouw. 'Mensen kunnen heldhaftig zijn, maar zijn nooit honderd procent een held. Mensen worstelden en klooiden, ook in het verzet. Wij willen niet heroïseren, wij willen juist de menselijke kanten laten zien.' In een interview met NPO Radio1 maakt historicus Wim Berkelaar bezwaar tegen de nieuwe term. 'Verzetshelden hoeven helemaal geen heiligen te zijn.'

Het museum heeft de negatievere aspecten van het verzet prominenter in beeld gebracht dan in de vorige vaste opstelling, die maar liefst 23 jaar onveranderd bleef. ‘Denk aan drugsgebruik door verzetsmensen, of een mislukte aanslag', aldus Van der Horst. Voor dappere daden is in de vernieuwde opstelling, die vanaf donderdag te zien is, 'uiteraard ook plaats', zegt zij.

verzetsmuseum campagne
Hannie Schaft in campagne Verzetsmuseum
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in