De scholen gaan maandag weer open. Hiermee krijgen ouders - na weken lang de rol van ouder en leraar te combineren met het thuiswerken - eindelijk weer wat extra ademruimte. Bol.com wilde laten zien dat het ouders echt snapt en heeft samen met creatief bureau Dept in rap tempo een inhaakcommercial gemaakt.
Herkenbare situatie
Hoe het idee ontstond, leggen Niels Moes (marketingmanager bij bol.com) en René Verbong (creative director bij Dept) uit.
Moes: 'De avond dat Mark Rutte aankondigde dat de scholen weer opengingen, kreeg ik een appje van René of we hierop wilden inhaken. Met al een eerste versie van het script erbij. Ik was meteen enthousiast en heb team aangehaakt. De situatie was zo herkenbaar dat iedereen gelijk aanvoelde dat dit klopt. We hebben onderling heel veel calls met kinderen op de achtergrond.'
Verbong: 'Bij ons was dat net zo. Het nieuws van de scholen was nog geen 2 minuten bekend, of alle Dept ouders begonnen in de Whatsappgroep feest te vieren. Dan weet je dat je een mooi inhaakmoment te pakken hebt. We zaten middenin de voorbereiding van de bol.com zomercommercials met regisseur Anne de Clercq. Als regisseur van onder andere Soof weet zij natuurlijk als geen ander hoe je herkenbare gezinssituaties met een lach kan brengen. Ze was dan ook meteen enthousiast toen we haar dit script voorstelden.'
Filmen in coronatijd
De commercial werd afgelopen weekend geschoten. Geheel corona-proof, konden team bol.com en team Dept op afstand via Google Hangouts meekijken. Maar ook op de set, ging het net iets anders dan normaal.
Verbong: 'De ouders zitten in de film naast elkaar op de bank, dat is best lastig met de 1,5 meter regel. Daarom zijn ze los van elkaar gefilmd en in de edit dicht naast elkaar gezet. Het is even puzzelen, maar des te leuker als het uiteindelijk allemaal zo mooi in elkaar past.'
Moes: 'De opnames verliepen dan wel echt anders, maar het over en weer gooien van ideeën gebeurde eigenlijk al vaak via de app. Je merkt dat de afstand geen barrière vormt. Zeker nu wel allemaal in hetzelfde schuitje zitten.'
Verantwoordelijk bij Bol.com
Renee de Brouwer, Niels Moes
Dept
Creatie: Stella Geurtsen, Max Kurstjens, René Verbong
Account: Annika Timmer
Strategie: Dennis Hamakers
RTV: Raquel Wijngaarde
Productiebureau: Mediamonks
Regie: Anne de de Clercq
DOP: Rutger Storm
Productie: Elles Markx & Raoul Sturme
Edit: Jesse van Keken & Taco Arts
Muziek: Amp
Sound design: Earforce