De 5 lekkerste internationale food & drinks-campagnes van augustus

Olaf van Gerwen deelt maandelijks het opmerkelijkste werk in food & drinks over de grens waar hij doorgaans niets mee te maken heeft.

Olaf van Gerwen, columnist Adformatie

Om slimmigheidjes moet ik glimlachen. Taco Bell die een scheldwoord aan Taco Tuesday verbindt bijvoorbeeld. Lollig, pienter, maar het verandert weinig voor het merk. De top 5 van deze maand bestaat uit knoeperts van merken, die door hun rijke historie joekels van verhalen vertellen. Dat is nu eenmaal makkelijker voor grote merken. Niemand zei dat kapitalisme eerlijk was. Veel plezier!

McDonald’s - ‘As Featured In’ Meal

Iets simpels maken is ontzettend moeilijk. De centrale merkstrategie heet ‘Fan Truths’, want iedereen heeft wel een herinnering of favo bestelling bij de Mac. Het perspectief is ‘Fan to Fan’. En het campagne platform heet ‘Famous Orders’. Na rappers en K-popgroepen is het nu de beurt aan fictieve personages om een Celebrity Meal te delen.

Fragmenten uit The Fifth Element, The Office, Friends en Seinfeld zijn aaneengeregen tot een 60 seconden durende lofzang op de producten van McDonald’s. Zo eist Micky D een plek op in populaire cultuur. De campagne is de grootste marketing-inspanning van het merk ooit en wordt uitgerold in meer dan 100 landen.

Bureau: Wieden + Kennedy New York

Lurpak - When in Doubt, Just Cook

Koken is een avontuur: doodgewone ingrediënten transformeren tot een sensationele maaltijd. Dat is wat Lurpak sinds 2007 zegt, maar telkens op een andere manier. Normaalgesproken zijn het de beelden die je omver blazen, maar dit keer is het de tekst: ‘There isn’t much in life that cooking can’t fix.’ Beter, consistenter en effectiever wordt het niet. Bekijk 'm hier.

Bureau: Wieden + Kennedy London

Barilla - The Recipe for Togetherness Since 1877

In pak m beet de helft van de briefings die wij zien langskomen staat een zin die lijkt op: In de drukke tijd van nu is het gemakkelijk jezelf te verliezen. En elkaar. Zucht…..maar zie hier. Een inzicht met een lange baard kan heus nog wel tot prachtig nieuw werk leiden. Zo’n spannend openingsshot helpt. En niet eerder had ik empathische gevoelens voor een achtergelaten avatar.

Bureau: Publicis Italy | LePub
Regie: Xavier Mairesse @ BRW Filmland

KFC - Sorry, Utensils

En ook een oude tagline uit jaren ’50 kan tot zeer amusant en verfrissend werk leiden. KFC maakt het definitief uit met bestek. Want KFC eet je met je handen: It’s Fingerlickin’ Good. Slinger er een soft rock tranentrekker onder voor instant ironie en huppekee. Check ook hier weer de kracht van het openingsshot: dan blijf je wel kijken.

Bureau: Courage Inc, Toronto
Regie: Henry Scholfield

Uber Eats - Ice Cream

Brand codes in aanbouw! The campagne van Uber Eats in het VK begon met films genaamd 'Parrot' and 'Dance'. In diezelfde stijl komt nu 'Wine' en dus, Ice Cream.

De campagne zit vol met brand codes. Een hoofdrolspeler met een doodsaaie baan en gekke eetgewoonte, genietend van ‘me-time’. Beeld met retro elementen en dito soulmuziek, vastgelegd in cinemascope in fraai goudgroenbruin. Als je dat een paar campagnes lang volhoudt, ben je na een paar seconden bij je merk, zonder het te hoeven noemen.

Bureau: Mother UK
Regie: Steve Rogers @ Biscuit Filmworks

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie