Premium

De 'kerstclichés' van Intratuin en meer campagnes

De winkelketen is dit jaar 'de eerste' met een kerstcommercial. Verder lanceren VGZ, Knab, Verstegen en de politie opvallende campagnes.

De over the top-kerstcommercial van Intratuin en Havas Lemz.

Eva Eikhout wederom 'optimistische aanjager' VGZ

Zorgverzekeraar VGZ lanceert de tweede campagne met Eva Eikhout als 'ambassadeur zorgvernieuwing' in de hoofdrol. Na de introductie van Eikhout vorig jaar wil VGZ zijn rol als 'optimistische aanjager van zorgvernieuwing' meer tastbaar en concreet maken. 

Eikhout, bekend als presentator, werd geboren zonder armen en benen en is naar eigen zeggen een voorvechter van meer vernieuwingen in de zorg. Als 'ambassadeur zorgvernieuwing' maakt zij zich daar samen met VGZ hard voor.

Wat betekent dat dan, zorgvernieuwing? VGZ: 'Bijvoorbeeld een zorgrobot die verpleegkundigen ondersteunt, zodat ze meer tijd aan patiënten kunnen besteden. Ook laten we zien welke rol VGZ hierin speelt en wat de rol van Eva als zorgambassadeur precies inhoudt.'

De campagne is wederom ontwikkeld door Fitzroy, sinds vorig jaar het vaste reclamebureau van VGZ. Jur Baart, eigenaar Fitzroy: 'Ik denk dat we dit jaar de rol van VGZ, dat de zorg menselijk en toegankelijk houdt, beter communiceren. Ik ben benieuwd wat de andere zorgverzekeraars doen, maar ik denk dat we met Eva echt een ander geluid laten horen.'

De campagne wordt op televisie en via online kanalen uitgerold. 

Verstegen zoekt de natuur op

Kruiden- en specerijenmerk Verstegen presenteert de nieuwe merkbelofte 'Met Verstegen voeg je écht wat toe'. Het bedrijf, dat sinds kort B Corp-gecertificeerd is, wil nu laten zien welke 'duurzame stappen' het zet om een gezicht te geven aan die belofte. 'We vinden het belangrijk dat de klant weet wat de verhalen zijn achter onze producten', aldus chief marketing officer Jeroen Provoost. 

De campagne, die via online video wordt uitgerold, is ontwikkeld door reclamebureau True Ideas in samenwerking met productiehuis Better Call Sol. In de tv-spot kijken we naar een vader die met zijn dochter 'de verbinding met de natuur' opzoekt. 'In een wereld die vraagt om duurzame oplossingen, willen we merken helpen hun missie zichtbaarder te maken', wil Jeroen Ritsema van True Ideas maar zeggen. 

Credits:
Merk: Verstegen Spices & Sauces
Klant: Jeroen Provoost en Marije van der Vorm
Bureau: True Ideas
Productie: Better Call Sol
Regisseur: Roel Boorsma
Geluid: Public Audio
Montage: Jorien Voogt
 

Intratuin kiest voor 'kerstclichés'

In originaliteit blinkt 'ie niet uit, maar toegegeven: Intratuin is dit jaar 'de eerste' in Nederland met een kerstcommercial. Kerst begint namelijk vroeg bij Intratuin, aldus het tuincentrum zelf. Zo zijn de 57 winkels in Nederland omgetoverd tot 'magische kerstshows' en een nieuwe campagne, ontwikkeld door Havas Lemz, moet dat onder de aandacht brengen. 

Tot en met december gaan de winkels van Intratuin (en ook in België en Duitsland trouwens) door het leven volgens het concept Verwonderland. Er wordt duidelijk de nadruk gelegd op 'de winkelbeleving', wat -ten opzichte van de concurrentie- meer waarde heeft dan 'gemak en goedkoop', aldus Intratuin. Net als vorig jaar wordt deze winkelervaring in de campagne uitvergroot, maar de keten gaat nu naar eigen zeggen een stapje verder. 

'We laten zien welk magisch effect Verwonderland op de bezoeker heeft. Zo zie je een vrouw die overdonderd wordt door de magische kerstsfeer in een van onze winkels. De commercial speelt verder in op de klassieke kerstclichés; van de kerstman in zijn arrenslee tot fonkelende lichtjes en nostalgische kerstmuziek', aldus Lobke Samallo van Intratuin. 

Rein van der Ven, creative director Havas Lemz: 'De clichés rondom kerst kennen we allemaal. Hoewel we er misschien een haat-liefde-relatie mee hebben, verlangen we allemaal diep van binnen naar het typische kerstgevoel om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Door al die elementen in te zetten verbinden we een bezoek aan Intratuin direct aan het echte kerstgevoel.'

De campagne (productie: Kxrxt) wordt uitgerold op televisie en online kanalen.

Credits:  
Klant: Intratuin  
Verantwoordelijk bij klant: Lobke Samallo, manager formule & marketingcommunicatie en Kathelijn Straatemeier, coördinator marketingcommunicatie  
Bureau: Havas Lemz  
Agency Producer: Havas Rise  
Media: Abovo  
Regie: Sjors Baarveld  
DOP: Ruben van Weelden  
Production company: Kxrxt  
Executive Producer: Allen Grygierczyk  
Producer: Libbe van Dijk  
Voice: Rosa da Silva  
Sound & muziek: Postoffice  
Editor & online: Johannes Cadans  
VFX: Giso Spijkerman  
Grading: Het Kleurlokaal
 

De politie wil van 'beperkt imago' af

De Nederlandse politie profileert zich in een nieuwe arbeidsmarktcampagne als de werkgever 'voor maximale talentontwikkeling'. Publicis Creative tekende voor concept en creatie. 

Hoewel de politie een van de grootste werkgevers van het land is, staat de organisatie voor een aanzienlijke uitdaging: er moeten jaarlijks zo'n 6.000 vacatures worden vervuld. Tegelijkertijd hebben veel Nederlanders -volgens de politie- een beperkt beeld van werken bij de politie. Ze associëren het met de rol van agent of rechercheur, terwijl 60% van de openstaande functies ondersteunend of specialistisch van aard is. Daarbij kan gedacht worden aan IT'ers, woordvoerders of 'meldkamer-centralisten'. 

Met de campagne 'Vergroot je talent, vergroot je impact, vergroot jezelf' wil de politie zijn imago verbreden en laten zien dat er binnen de organisatie ruimte is voor een breed palet aan talenten. 

'Het merkconcept draait om het maximaal benutten van je talent. Politiewerk is uitdagend en groots. De politie is dé plek waar je als persoon kunt groeien', aldus Publicis Creative. De campagne verbeeldt dit met een zogeheten kettingreactie van politietalent in actie. 'Het verhaal begint met het scherpe oog van een potentiële kandidaat, gevolgd door het stalen karakter en de mensenkennis van politiemedewerkers. Alle talenten werken samen als een Zwitsers uurwerk.'

De tv-commercial en online video's zijn ontwikkeld in samenwerking met regisseur Victor Ponten, bekend van films en series als Mocro Maffia en Rabat.

Jowieke Lourens, adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij de politie: 'Gezien de grote hoeveelheid vacatures bij de politie en de krappe arbeidsmarkt wordt het steeds belangrijker om in beeld te komen bij een doelgroep die de politie nog niet op het netvlies heeft staan. Vandaar dat we met de campagne deze doelgroep willen laten zien dat ze hun talenten misschien wel bij een organisatie als de politie zouden kunnen inzetten.'

De campagne wordt naast televisie en online video uitgerold in outdoor en op social media en evenementen. 

Credits:
Politie:
Jowieke Lourens
Kim Joosten
Jeska ter Horst
Jolanda Bouwmeester
Dorris Sloot
Saskia Olde Weghuis
Agency:
Agency: Publicis Creative
Chief Creative Officer: Remy Kurpershoek
Lead Creatives: Roel Pijnacker, Wietse Vonk 
Creative: Robin Meekel
Design: Dave Fransen, Janneke Koning
Client Lead: Manon van Otegem, Liza Mastenbroek
Account Manager: Elize Wester
Strategy: Sanne Houterman, Marc Pieterse
Production:
Production Company: Pirke Productions x Boomerang
Director: Victor D. Ponten
D.O.P.: Daan Bukman
Executive Producer: Pirke Bergsma
Producer: Sanne Rosinga
Production Manager: Kasper Hering
Editor: Patrick Schonewille
Grading: Roman@Het Kleurlokaal
Online/VFX: Boomerang Post
Geluid: SoundsRight
Muziek: Marijn Roozemond/Job Poels
Fotograaf: Michiel Rotgans    
Media agency: Initiative Media
Client Advice & Management Director: Patty de Win
Head of Strategy: Machiel Verkuyl
Client Advice & Management Manager: Tamar Krijnen
Communications Design Manager: Celine Prevos
Digital Project Lead: Ellen Louters
Performance Lead: Alva Van Beek
 

Knab en het gevoel van 'pensioenspijt'

Knab speelt met een nieuwe AI-campagne in op 'het groeiende gevoel van pensioenspijt' onder zzp'ers. Uit onderzoek van de online bank blijkt namelijk dat 64% van de Nederlandse zzp'ers het gevoel heeft dat zijn of haar pensioen niet goed geregeld is en 44% geeft aan spijt te hebben niet eerder te zijn begonnen met pensioenopbouw. (meer cijfers hier)

Om hier aandacht voor te vragen kunnen zzp'ers in de campagne (bij Knab inhouse ontwikkeld) een gepersonaliseerde boodschap ontvangen van hun 'oudere zelf'. De zzp'ers in kwestie moeten zodoende worden aangemoedigd tijdig in actie te komen als het gaat om hun pensioen. 

In de campagne ontvangen zzp'ers een e-mail met de ietwat mysterieuze onderwerpregel 'Hoera, je mag met pensioen!' - een opening die moet uitnodigen om meer te weten te komen. Via het bericht kunnen klanten een foto uploaden die door middel van AI-verouderingstechnologie wordt aangepast. Hun 'toekomstige zelf' spreekt hen vervolgens persoonlijk toe: 'Je hebt nog mooie jaren voor de boeg, maar ik zou één ding anders doen; eerder geld opzij zetten voor je pensioen.'

Oskar Barendse, financieel expert Knab: 'Nederland heeft onlangs opnieuw erkenning gekregen voor het beste pensioenstelsel ter wereld, maar toch zien we dat veel zzp'ers niet optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden. Veel zzp'ers met een lager inkomen denken dat het geen zin heeft om kleine bedragen opzij te zetten, maar dat is een gemiste kans. Slechts 25% van de zzp'ers met een laag inkomen heeft het gevoel dat ze hun pensioen goed geregeld hebben, terwijl dit bij hogere inkomens 52% is. Dit verschil laat zien hoe belangrijk het is om bewust te worden van de mogelijkheden en om vroeg te beginnen, ook al start je met kleine bedragen.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie