Overslaan en naar de inhoud gaan

Met ‘Bloed, Zweet en Tranen’ willen Women Inc. en The Family menstruatietaboe doorbreken

Het taboe op menstruatie werkt stereotypen en kennisgebrek in de hand. Tijd om dit bespreekbaar te maken, vindt Women Inc.
Bloed, Zweet en Tranen-campagne
Bloed, Zweet en Tranen-campagne

Hoewel de helft van de bevolking menstrueert, heerst er nog steeds een taboe op. Zo voelt bijna de helft van de vrouwen zich vies als ze menstrueren, schaamt 9 van de 10 vrouwen zich als ze doorlekken en vindt een groot deel van de mannen en jongens dat menstruatie een privézaak voor meiden en vrouwen is. Om het taboe te doorbreken, geeft Women Inc. een nieuwe draai aan de klassieker ‘Bloed, Zweet en Tranen’. De campagne komt uit de koker van The Family Amsterdam.

related partner content for mobile comes here

Het taboe op menstruatie werkt stereotypen en kennisgebrek in de hand. Dit heeft grote impact op de mentale en fysieke gezondheid van mensen die menstrueren. Emma Lok, directeur-bestuurder van Women Inc.: 'Doordat we weinig over menstruatie praten, hebben veel mensen geen idee wat ‘normaal’ is en met welke klachten je naar de dokter kan. Zolang we gesprekken over menstruatie, bijvoorbeeld op werk en op school, niet normaal en stereotype-vrij maken, zal menstruatie een taboe in onze samenleving blijven.'

Om hier aandacht voor te vragen, heeft Sophie Straat het nummer ‘Bloed, Zweet en Tranen’ opnieuw ingezongen. In de bijbehorende video komen verschillende kanten van het taboe aan bod. ‘Voor sommige mensen is hun menstruatie bloed, zweet en tranen. En het taboe dat er nog altijd is op menstruatie helpt daar niet bij. Het zorgt voor schaamte en een gebrek aan kennis over iets dat heel gewoon is. Laten we samen menstruatie bespreekbaar maken’, aldus Emma Lok.
 

De video die online te zien is via the socials en influencers, is onderdeel van de ‘Gewoongesteld’ campagne die The Family voor Women Inc. ontwikkelde, het bureau dat eerder de bekroonde campagne Mijn naam is Peter voor Women Inc. heeft bedacht. 

Op 19 november start Women Inc. ook een campagne om geld in te zamelen voor het tegengaan van menstruatiearmoede. De opbrengst daarvan gaat naar het Armoedefonds en Dokters van de Wereld. 

Credits

Klant: Women Inc: Iris Daleweij, Femke van Heun, Cecile Wansink, Marthe de Win
Campagne/concept: The Family Amsterdam
Productiemaatschappij: Vigics
Regie: Ruby Cruden
Muziek: Sophie Straat, Cris & Jef Music
Geluid: Most Amsterdam

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in