Cannes bekroont nu ook humor: onze 5 favoriete campagnes

Van Rick Astley en een wippende wagen tot (g)een scheet in de metro en geschoren jongens.

Door Ramin Bahari en Rob Voortman 

Ook dit jaar heeft het Lions Festival weer een aantal nieuwe categorieën gelanceerd. Is dat louter om nóg meer inzendingen en dus nóg meer centjes voor monsieur et madame Léon te genereren?

Zo kun je het natuurlijk bekijken, met je cynische kop. Maar wij worden er toch wel blij van, want één nieuwe rubriek sprong bij ons direct in het oog: de subcategorie ‘Humor’.

Het is geen geheim dat emotional storytelling en purpose de afgelopen jaren de absolute boventoon hebben gevoerd in reclameland. Mix dat met een cultuur waarin merken extra voorzichtig zijn geworden met uitgesproken communicatie en het resultaat is niets leuks.

Maar vanaf dit jaar moet humor dus weer belangrijk worden in Cannes. De officiële lezing van de organisatie is dat dit initiatief tijdelijk is, om humor de komende jaren weer extra in de spotlight te zetten. En dit jaar lijkt een goed begin, met 798 inzendingen om precies te zijn.

Enfin, al die inzendingen zijn leuk, maar valt er ook echt wat te lachen? Oh jazeker wel. Daarom delen we graag onze vijf favoriete humoristische campagnes die we tot nu toe zijn tegengekomen in het Palais. Ook zijn ze stuk voor stuk goede motivatie voor ons om ook het komende jaar weer op zoek te gaan naar de leukste creaties. En wie weet valt er volgend jaar nog veel meer te lachen in Cannes.

The misheard version 

Een Grand Prix in Radio zegt natuurlijk genoeg. Dit is een knaller van een campagne, groots in executie en gewoon heel grappig. 


(G)een scheet

Scheet-grappen, is dat nu het niveau van een Cannes shortlist? Wel als ze zo heerlijk herkenbaar en ongemakkelijk zijn uitgevoerd. 


Wippende wagen

Sex, hihi. Deze wippende wagen van Netflix kreeg een zilveren leeuw. Hij is zo simpel en daardoor leuk – vinden wij. 


Laatste druppel

Heinz was dit jaar rijkelijk vertegenwoordigd aan de muren van het Palais. Deze printparel (zie openingsbeeld) deed bij ons de mondhoeken krullen van herkenbaarheid. En bij de jury ook, want hij is meermaals bekroond. Hieronder de video.


Geschoren jongens

Deze boys zijn op het moment dat we schrijven nog een shortlist (de film leeuwen worden op moment van schrijven nog uitgereikt), maar dit is toch visuele humor van de bovenste plank. Ballen scheren – misschien wel grappiger dan ooit in beeld gebracht.

Ramin Bahari en Rob Voortman zijn beiden creative-director bij Dept en samen creatief eindverantwoordelijk voor onder andere Bol.


 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie