Overslaan en naar de inhoud gaan

McDonald’s prikkelt de wereld met geurmarketing

In de aanloop naar de Cannes Lions 2024 belicht TBWA\NEBOKO een paar ingezonden campagnes. Vandaag: Het Smells Like McDonald's.
Partner
TBWA

We're TBWA\NEBOKO and we are known as the Disruption® Company. We help brands find strategic and creative white space through the power of Disruption®. We develop business-changing, culture-defining and award-winning ideas for brands. And we’ve got the hardware to prove it. Agency of the Year 2017, we have been recognized with top honors from every major creative award show, including Cannes Lions, ADCN, and Effies. TBWA is a global collective and has proven to be a catalyst in uniting over 11,300 people, operating in 305 agencies, in 98 different countries.

Smells Like McDonald's billboard in Leiden
Smells Like McDonald's billboard in Leiden
Smells Like McDonald's billboard in Leiden
Smells Like McDonald's billboard in Leiden

McDonald's, haar franchisenemers en bureau TBWA\NEBOKO hebben een bijzonder experiment uitgevoerd dat volledig draait om geur: Smells Like McDonald's. Billboards waarbij de geur het verhaal vertelde, zonder afzender. Het werd de meest succesvolle en virale PR-campagne van McDonald’s in Nederland, bereikte wereldwijd meer dan 1,5 miljard mensen en leverde een enorme mediawaarde op, zonder inzet van traditionele media.

Geur als iconische merkwaarde

McDonald’s is een merk dat bekend staat om haar iconische kracht. Denk aan gouden bogen, het soundlogo en natuurlijk producten als een Big Mac en McFlurry. Toch heeft het merk nog een iconische merkwaarde: de geur. McDonald’s ruiken is verlangen naar McDonald’s. Dat inzicht werd toegepast op een van de meest iconische producten van het merk: de Franse Frietjes.

Het merk lanceerde een wereldprimeur: billboards in de typisch rood en gele McDonald’s -zonder logo, beeld of tekst - verspreidden de geur van warme, versgebakken Franse Frietjes. De billboards, geplaatst in Utrecht en Leiden, waren uitgerust met een intern verwarmings- en ventilatiesysteem, speciaal ontworpen om de geur over een afstand van vijf meter uit te stralen. Het is immers bewezen dat geur effectiever is om heldere en emotionele herinneren naar boven te halen dan beeld. Passanten werden spontaan aangetrokken door deze vertrouwde geur, een bewijs van de krachtige link tussen geur en herinnering.

Van billboard naar online

De kracht van de campagne lag echter niet alleen in de fysieke wereld. McDonald’s wist een brug te slaan naar de digitale sfeer, waar gesprekken over de geurintensieve billboards al snel op social media en marketingfora opdoken. Een week na lancering had de campagne al een wereldwijd publiek bereikt, met meer dan 1,5 miljard mensen die de gesprekken online en offline konden volgen.

Smells Like McDonald's billboard in Utrecht
Smells Like McDonald's billboard in Utrecht

De impact van deze geurige executie was indrukwekkend. De campagne genereerde een geschatte mediawaarde van bij €50 miljoen. Ook op straat bleek de aanpak effectief: meer dan 87% van de voorbijgangers herkende de McDonald's geur en bijna driekwart kon de geur van de Franse Frietjes onderscheiden van andere geuren. 

Smells Like McDonald’s bevestigt niet alleen de iconische status van McDonald’s, maar is ook een les in creativiteit en innovatie. Door de universele en emotionele kracht van geur te benutten, hebben McDonald’s en TBWA\NEBOKO laten zien dat soms een eenvoudige geur genoeg kan zijn om een blijvende indruk te maken.

Casefilm Smells Like McDonald's

Lees ook

In de aanloop naar de Cannes Lions 2024 belicht TBWA\NEBOKO de campagne 26 tekenen voor bewustwording; Het Borstkankeralfabet.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
TBWA

We're TBWA\NEBOKO and we are known as the Disruption® Company. We help brands find strategic and creative white space through the power of Disruption®. We develop business-changing, culture-defining and award-winning ideas for brands. And we’ve got the hardware to prove it. Agency of the Year 2017, we have been recognized with top honors from every major creative award show, including Cannes Lions, ADCN, and Effies. TBWA is a global collective and has proven to be a catalyst in uniting over 11,300 people, operating in 305 agencies, in 98 different countries.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in