Deze week in het campagnerapport: de Zaterdaghulp van Škoda en het PVC-Paardje van ASN Bank. Het automerk is door het sponsorschap van wielrenploeg Team Sunweb verantwoordelijk voor de materiaalwagens tijdens grote koersen, maar dit type auto kan ook zaterdagse klussers van dienst zijn. Verder wil ASN Bank met de creatie van een nieuw diertje het plastic-probleem, waar zeeën en oceanen mee te maken hebben, onder de aandacht brengen. Selmore is verantwoordelijk voor beide campagnes.
Škoda heeft niet het standaardverhaal
36% is van mening dat het automerk iets nieuws vertelt. Daar komt bij dat 40% van de kijkers de commercial goed bij Škoda vindt passen. 41% vindt de campagne onderscheidend en 48% geeft aan de video opvallend te vinden. De Zaterdaghulp-commercial wordt door 49% als leuk ervaren en 58% vindt dat Škoda een duidelijke boodschap overbrengt met de campagne. ‘De nadruk ligt op de mogelijkheden die Škoda als auto biedt en niet op de technische specificaties’, deelt een kijker. ‘Een andere aanpak van de promotie van een automerk, niet het standaardverhaal’, klinkt het verder vanuit de kijkersgroep. Het rapportcijfer komt uiteindelijk neer op een 6,3.
Gemma Bröring, Data & Analytics Executive bij MeMo², vertelt dat Škoda ‘de zaterdag’ blijft claimen door dit keer klussend Nederland aan te spreken: ‘De stoere muziek geeft het gevoel dat elke klus geklaard kan worden en door het gebruik van humor is de commercial leuk om naar te kijken. Naast een hoge likeability vertelt de sponsor van Team Sunweb ook iets nieuws met de materiaalwagens.’
Mirjam de Wilde, PR-manager van Škoda, is uiterst content over de campagne. ‘Zowel qua creatieve uitvoering als effectiviteit. Doel van onze campagne is om ons op een sympathieke en opvallende manier te onderscheiden van alle internationale autocampagnes. Škoda is hét automerk met inlevingsvermogen. En dat bewijst deze Zaterdaghulp ook weer. Dat blijkt wel uit de ruim 3.000 aanmeldingen die we hebben ontvangen voor de Zaterdaghulp.’
ASN Bank scoort met Disney-achtige campagne
39% van de kijkers is van mening dat de commercial geloofwaardig is, terwijl 42% aangeeft de uiting aansprekend te vinden. 54% vindt de commercial leuk en 57% geeft aan de campagne onderscheidend te vinden. Hetzelfde percentage kijkers geeft aan dat de video een duidelijke boodschap bevat en 66% vindt de commercial leuk. ‘Prachtige beelden, kies voor ASN, kies voor een schonere wereld’, stelt een van de kijkers. ‘Niet irritant, mooie beelden en een mooi geluid’, klinkt het verder. Een 6,6 is het rapportcijfer voor de bank.
Het PVC-Paardje van ASN is een verwijzing naar de iconische foto van een zeepaardje dat zich vasthoudt aan een wattenstaafje. ‘Na het Gewoontedier en de Eendagsvlieg is dit het vervolg van ASN Bank', vertelt Bröring van MeMo². ‘Met de Disney-achtige commercial waarin een zeepaardje verliefd wordt op een wattenstaafje stipt ASN Bank een groot probleem aan. ASN Bank scoort hiermee hoog op onderscheidend vermogen en de boodschap spreekt relatief veel mensen aan. De visuals zijn opvallend en de commercial is leuk om naar te kijken, ondanks de serieuze boodschap. De commercial komt op de gemiddelde Nederlander over als een sprookje. Dit zorgt er echter niet voor dat het verhaal als ongeloofwaardig wordt ervaren.’
Renée Ras, marketeer bij ASN Bank, geeft aan dat de bank blij is om te zien dat het PVC-Paardje bovengemiddeld gewaardeerd wordt en onderscheidend is. ‘Onderdeel van onze merkstrategie is dat we een brede doelgroep willen aanspreken met onze missie op duurzaamheid en uit de resultaten blijkt dat onze commercial daar goed in slaagt.’