De politie lanceert een nieuwe wervingscampagne die 'de diversiteit in functies' binnen de organisatie moet benadrukken. De uitdaging is groot, aldus de politie, met jaarlijks zo'n 7.500 openstaande vacatures en het uitgangspunt om een 'diverse organisatie' te zijn. Doelstelling van de campagne is dan ook om nieuw talent aan te trekken. Bij de Nederlandse politie werken op dit moment zo'n 63.000 mensen.
Waar eerdere wervingscampagnes van de politie waren gefocust op specifieke functies zoals IT'ers of agenten richt de nieuwe campagne 'Voor wie ben jij er?' zich op álle banen die de politie te bieden heeft, denk aan docenten, centralisten, rechercheurs en receptionisten. Verschillende soorten functies, maar volgens de politie hebben ze dezelfde drijfveer gemeen, namelijk 'iets voor de ander willen betekenen'. En ze zijn ‘allemaal even belangrijk’.
De politie: 'Het maakt niet uit wie je bent, waar je vandaan komt of wat je niveau is. Als je de motivatie, ambitie en het talent hebt, hebben wij een baan die bij je past.’
Door van Dinten, client director Steam: 'We laten in de campagne niet alleen de diverse functies en medewerkers zien, maar ook voor wíe zij het politiewerk doen. Zoals een centralist voor een vader in blinde paniek, een rechercheur om die ene speld in de hooiberg te vinden of een forensisch onderzoeker voor families die antwoorden zoeken.'
Nieuw bureau
De campagne is de laatste van de hand van Steam, waar de politie de afgelopen jaren mee samenwerkte. In december kondigde de politie aan in de toekomst samen te werken met Publicis. Een pitch met vijf bureaus ging aan deze keuze vooraf.
Turbulente arbeidsmarkt
Desgevraagd laat een woordvoerder weten dat de politie -net als andere branches- met een schaarste op de 'turbulente arbeidsmarkt' te kampen heeft. In 2022 had de politie te maken met 5% meer vacatures en 20% minder sollicitaties ten opzichte van 2021. 'Ook dit jaar is het een uitdaging om nieuw talent aan te trekken.'
Het is lastig te zeggen wat de vorige wervingscampagnes de politie concreet hebben opgeleverd aan nieuw personeel, aldus de woordvoerder. 'Wel zien we dat we met een 'campagneflight' zo'n 20% meer traffic naar de website trekken. Ook weten we dat onze arbeidsmarktcommunicatie positief bijdraagt aan de beeldvorming rondom politiewerk.'
De campagne wordt uitgerold op televisie, outdoor, online video en in de bioscoop.
Lees ook: Hoe arbeidsmarktcampagnes nog effect kunnen sorteren