Shell heeft na een internationale pitch die sinds januari liep gekozen voor de samenwerking met verschillende bureaus, die samen ‘the agency of the future’ moeten vormen.
Het gaat om Wunderman, H+K Strategies, Geometry Global en Mirum (alle vier WPP-bureaus), Doremus, Edelman, VCCP en VCCP Retail. Zij gaan een hele waslijst aan service bieden: strategie en planning, creatie, digitaal, B2B, trade marketing, shopper marketing, influencer marketing en B2B PR.
MediaCom gaat wereldwijd opnieuw het media planning en buying account doen, ook in Nederland. Shell werkte al enige tijd met dat mediabureau.
De lange samenwerking met J. Walter Thompson wordt verlengd. Dat bureau blijft internationaal de merkcommunicatie doen. Voor dat deel was geen review.
Bureau van de toekomst
Shell laat in een statement weten dat het op een nieuwe manier wil werken met bureaus omdat het concern ‘de zakelijke ambities wil delen en digitaal het nieuwe normaal is’. Ook wil Shell meer investeren in B2B, shopper en trade marketing.
Het is een trend dat merken een nieuwe koers gaan varen in hun samenwerking met bureaus, onder de noemer ‘het bureau van de toekomst’. Ieder merk vult dat weer anders in. De kern is altijd sneller en efficiënter (lees: goedkoper) werken. Zo zette McDonald’s binnen Omnicom twee jaar geleden een eigen bureau op met mensen uit verschillende disciplines. Procter & Gamble kondigde dit jaar ook een dergelijke stap aan en schetste drie ideale bureaumodellen.
Shell formeert na pitch ‘het bureau van de toekomst’
Het Nederlands-Britse concern kiest voor verschillende nieuwe bureaus. MediaCom behoudt de planning en buying.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement