Maddie Raedts (IMA), Rogier IJzermans (Ace) en Paul Manuel (Dept) gingen donderdagmiddag in het Amsterdamse Capital C tijdens de dertiende uitzending van Adformatie Connects Live in gesprek over buy en build in bureauland. Het is een jaar na het uitbreken van de wereldwijde pandemie. In de bureauwereld is consolidatie aan de orde van de dag. Het is overnemen of overgenomen worden. Welk soort bureaus zijn gewild en waarom? Waar komt het geld vandaan en waar hangen de keuzes van af?
'Kies voor cultuur'
Onderdeel worden van een grotere organisatie, Raedts zegt dat het met IMA na vijf jaar nog steeds goed voelt onder de vlag van MediaMonks. ‘Wij hadden toen de vrije keuze. We waren op ons gebied marktleider, nog niet uitgegroeid en we zagen dat de industrie volwassener werd. We kregen het idee dat er meer verwacht werd van ons en vroegen ons af of het beter zou zijn om ons aan te sluiten bij een strategische partner om verder te ondernemen.’ Het uiteindelijke besluit en het proces dat er bij komt kijken is intens en tijdrovend. ‘Voordat je zo’n beslissing maakt verzamel je adviseurs om je heen die de industrie kennen. Natuurlijk is er ook nog je eigen team om raad te plegen. Je krijgt natuurlijk due diligence en daar moet je wel klaar voor zijn.’
'We kozen uiteindelijk voor MediaMonks vanwege de cultuur, de manier van werken en het internationale. De expertise die we brachten hadden ze nog niet en dat gaf ons kansen om ons verder te ontwikkelen, internationaler, door onze expertise meer in te zetten.’
‘Doelstellingen stap voor stap groter’
Manuel, met Dept inmiddels ongeveer in 15 landen actief, had van tevoren niet gedacht dat het bedrijf dat hij ooit met zijn broer oprichtte, TamTam, zo groot zou worden. ‘We doen het omdat we willen ondernemen. De doelstellingen zijn stapje voor stapje groter geworden. We wilden eerst van TamTam een toonaangevend bureau maken en later met Dept, in 2015, zien of we in West Europa een toonaangevende speler konden worden. Pas twee jaar geleden hebben we uitgesproken om een globale speler te worden.’
Dept groeide door de jaren heen met de hulp van twee investeringspartijen. ‘Zij komen wel, zij zoeken de pareltjes. Er kwam er eerst één. Later hebben we gezocht naar een partij die bij ons past waar we nog jarenlang een toekomst mee zagen.’
Corona gooide enigszins roet in de plannen van Dept om door te groeien. ‘Er ging even een streep door maar het enthousiasme om te groeien en weer te kopen is sinds de zomer wel weer terug. Zo hebben we vorig jaar nog wel een paar mooie bedrijven overgenomen’, zegt Manuel.
‘Groeien om impact te realiseren’
IJzermans is met ACE nog niet zover als Dept en geeft aan ook een andere visie te hebben op hoe groei gerealiseerd moet worden. ‘Toen wij met 70 mensen waren, dan doorloop je gedurende die tijd enkele fases en als je groter en groter wordt dan doet dat iets met je cultuur. Dat moet je doorleven. Maar wij vroegen ons af of we die ideale cultuur, van toen we nog met 35 mensen waren, konden behouden. We keken naar bureau’s en wilden groeien op basis van een culturele klik, zoals IMA ook wilde. Schalen is voor ons geen doel op zich. Groeien is geen doel op zich. Je hebt wel schaal nodig om impact te realiseren.’
IJzermans zegt daarbij dat hij bureaus zoekt op een categorie en dan moet het eerst cultureel kloppen en dan pas strategisch. ‘Klikt dat allebei, dan krijg je vuurwerk. Zo is schalen en groei een resultante van succes.’
Regie-bureau
IJzermans zegt te merken dat veel merken graag zien dat een bureau de regie neemt over de bureau-ecosystemen waar het merk mee te maken heeft. ‘Dat is ook de functie van het overkoepelende Ace, de verdere regie blijft bij de specialistische bureau's. Bij MediaMonks is het anders zegt Raedts: ‘Wij worden een geheel, een one-stop-to-shop. Maar iedereen blijft nog wel baas over de eigen toko, met een eigen plek. Groeien ontstaat dan door de kruisbestuiving onderling. Door de samenwerkingen en de mensen om je heen. Als het niet meer voelt als je eigen bedrijf dan zou het wel waarde verliezen.’ Dat is onderdeel blijven van het ondernemerschap. Zo ook bij Dept. Volgens Manuel zijn bijna alle ex-founders binnen Dept nog aandeelhouders. ‘Dat betekent gedeeld ondernemerschap en een gemeenschappelijk drive nog tot groei.’
Partner en groei
Bij Ace worden de eigenaren van de bureaus die zich aansluiten bij Ace partner, ze kopen zich opnieuw in met een deel van het verworven geld van de ‘verkoop’. Dit is belangrijk voor de toekomst denkt IJzermans: ‘Ze hebben een bedrijf gestart, geloven in ondernemerschap. Dat moet je voeden. Niet afkopen. Zo maak je gebruik van dat ondernemerschap als onderdeel van de grotere groep. Zo voedt je creativiteit!’ Manuel gaat mee in de gedachtegang: ‘Elke keer met een overname komt er een nieuw team bij. Dat brengt nieuwe energie en die versnelt het hele proces weer.’
Samenvattend: Laat ondernemerschap bloeien.
Het gesprek met de gasten werd na de uitzending voortgezet op Clubhouse onder leiding van Bert Hagendoorn en Susanne van Nierop.
Bekijk de hele uitzending van Adformatie Connects Live - Groei!
Adformatie Connects Live
Adformatie brengt in de talkshow Adformatie Connects Live wekelijks industry leaders samen om over de impact van de coronacrisis op het marketing- en communicatievak te praten. Vanuit Capital C wordt het vak in een half uur bijgepraat over de recente ontwikkelingen en hoe daar op korte en lange termijn mee om te gaan. De livestream is donderdag vanaf 16.30 uur te volgen via deze pagina en via YouTube en Facebook. Meepraten kan via #adfoconnects. |