Premium

Roderick Prince (VEA Next Legend): ‘Ik kom net uit de luiers’

De 25-jarige Roderick Prince is uitgeroepen tot 'VEA Next Legend'. Hij vertelt over zijn carrière. 'Die staat nog in de kinderschoenen.'

Links: Tim van der Wiel | Rechts: Roderick Prince

‘Toen ik vanochtend op kantoor kwam begon iedereen te klappen. Er was zelf een confettikanon’, zegt Roderick Prince, socialmedia-manager bij TBWA\Neboko, lachend. Er is ook genoeg reden voor feest: de 25-jarige is gisteravond in de Rode Hoed in Amsterdam uitgeroepen tot VEA Next Legend.

De VEA, vereniging van de Nederlandse communicatieadviesbureaus, zet jaarlijks een jong en ‘oud’ talent in het zonnetje. De VEA Legend is iemand die veel betekend heeft voor het vak. De Next Legend is iemand die juist op jonge leeftijd al veel bereikt heeft en de potentie heeft om veel voor het vak te betekenen.

Prince had niet verwacht dat hij met de titel ervandoor zou gaan. ‘Ik was verbaasd dat verschillende mensen mij hadden opgegeven. Niet alleen vanuit TBWA\Neboko, maar ook door mensen van Jonge Honden.’ Toen de VEA hem uitnodigde voor de selectieronde, moest hij even opzoeken wat de VEA - een ietwat vergrijsde organisatie - eigenlijk was (‘Ik had geen flauw idee’). 

Puppy

Tijdens de voorronde moest hij een pitch houden: ‘Wie ik ben, wat ik doe, wat mijn kijk is op het vak en wat ik zou kunnen betekenen.’ Hij weet eigenlijk nog steeds niet waarom hij is genomineerd. ‘Maar ik denk dat ze de stappen die ik - als 'puppy' - binnen drie jaar heb gemaakt, indrukwekkend vinden.'

Prince zit dan ook niet stil. Hij heeft zichzelf opgewerkt van communitymanager naar digital account executive en werkt nu als socialmedia-manager bij het Amsterdamse bureau TBWA\Neboko. Daar is hij verantwoordelijk voor klanten als: McDonald's, Adidas, Koning Toto en Albert Heijn. 'Ik vertaal hun campagnes naar de online kanalen. Ik probeer met digitaal traditionele reclame te versterken; wij hebben bijvoorbeeld tijdens de Hamsterweken van Albert Heijn een lens voor Snapchat bedacht.'

Liefde voor digitaal

Content maken is echt zijn ding. 'Ik ben er elke dag mee bezig. Niet alleen voor TBWA\Neboko maar ook voor mezelf. Ik heb een drone en maak graag filmpjes voor anderen. Het monteren heb ik mezelf aangeleerd via YouTube-tutorials.' Hij verzucht: 'Ja, van content maken gaat mijn hart sneller kloppen.'

Naast de eer is het ook de bedoeling dat Prince een jaar in het VEA-bestuur plaatsneemt. Zijn ambities: ‘De VEA verjongen’, zegt hij resoluut. ‘Ik wil samen met Tim van der Wiel, oprichter GoSpooky en Speaky, een frisse wind zijn. Wij hebben een andere kijk op digitale media en die willen we ook overbrengen aan het vak.’ Maar concrete plannen liggen nog niet op de plank. ‘Ik krijg binnenkort meer te horen over wat de bedoeling is.’

Zijn nominatie is niet onopgemerkt gebleven. De hele dag door ontvangt hij berichten via LinkedIn: felicitaties, maar ook aanbiedingen voor een baan. ‘Maar dat is niet nieuw’, zegt hij nuchter. ‘Ik word heel vaak benaderd.’ Hij gaat er dan ook niet op in: ‘Ik stuur iedereen netjes een berichtje met: bedankt, maar ik zit voorlopig nog goed op mijn plek.’

Dit verhaal valt onder de rubriek 'Talent spotting', waarin Adformatie elke maand een talent onder de 30 jaar in de spotlights zet. Bekijk hier de andere gamechangers. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie