Premium

De inspiratie van Darre van Dijk: Power to the people!

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Darre van Dijk, CCO van TBWA\Neboko.

Darre van Dijk

Deze week was Darre van Dijk, CCO van TBWA\Neboko, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Hier zijn 5 bijdragen:

1. Onze taak - Hun taal kan een spreekbuis zijn voor een groter publiek

'Van de week waren er twee jonge hardcore rappers uit Amsterdam-West bij ons op de zaak die een aantal stage-uren krijgen bij TBWA\Neboko. Ze vertelden me over hun achtergrond en over de wereld van drill rap en hoe wijken met elkaar omgaan. Ze deelden muziek en vette video clips die ze helemaal zelf produceren, zoals deze.

Maar ook hebben we het gehad over hoe ze graag wat van hun leven willen maken. Dat hun moeders trots op hen kunnen zijn. Ik vertelde ze dat een hele generatie te bereiken is dankzij hun talent. Dat hun taal een spreekbuis kan zijn voor een groter publiek. Dat merken daar meer mee kunnen en dat er dus een win-win situatie kan ontstaan. Dat is iets wat ze zich niet beseften. Ik herinnerde me ineens een te gekke videoclip van ons bureau Chiat\Day in LA van een aantal jaren geleden die ze maakten voor de Grammy's.

Bij Chiat werken producers die ook uit Compton komen en zodoende hebben ze die film kunnen maken. We bekeken de film samen. Ze waren enorm geïnspireerd. En ik ook weer na het zien van die productie. Soms is het ook onze taak om werelden te verbinden. Ook de werelden die niets weten van ons vak, zodat niet voor de hand liggende talenten de kans krijgen om gezien te worden. Wherever greatness begins...'

2. NFT art - Uiteindelijk gaat het om de experience

'Aan de wereld van NFT’s moet ik zelf nog een beetje wennen. Ik kom uit het analoge tijdperk en heb daar soms heimwee naar. Zo heb ik weer een Technics SL-1200 aangeschaft en aan m’n Sonos-netwerk gekoppeld. Nu koop ik af en toe een plaat en ga er even voor zitten om naar de liedjes te luisteren in plaats van het huis te vullen via de Spotify playlists. Uiteindelijk gaat het om de experience.

Maar terug naar NFT art. Nishant [Dogra], onze TBWA\X (experience) CEO, zit er helemaal in en zo hoor en leer je nog eens wat. Zodoende attendeerde hij me op Greg Mike. Voormalig graffiti artist - wat ik vroeger ook ben geweest - en tegenwoordig ook NFT artist. Wat ik gaaf vind, is dat artiesten dankzij het digitale tijdperk een manier hebben gevonden om van hun kunst ook digitale collector's items te maken. Ik koop ook graag kunst, maar hang het voorlopig liever aan de muur zodat ik niet elke keer m’n laptop open hoef te gooien. Voor iedereen die hier anders over denkt: dan zou ik instappen op Greg Mike’s mad can collection (filmpje).'

Een analoge 'mad can' van Greg Mike
Een analoge 'mad can' van Greg Mike

3. Power to the people - Een supermarkt die gerund wordt door consumenten

'Backslash is onze cultural engine binnen TBWA. Spotters van over de hele wereld checken de trends van vandaag en in LA wordt er elke dag hard gewerkt door een editorial team om het samen te brengen en weer te delen met het TBWA-netwerk. (Overigens kan iedereen zich aanmelden om op de hoogte te blijven via Backslash.)

Zo kwam dit bijzondere [ongoing design research] project voorbij van Francesca Tambussi, een designer die aan de Design Academy in Eindhoven heeft gestudeerd: Hyperburgers. The inconvenience store. Dat is een supermarkt die gerund wordt door consumenten. "When the food is not offered for free, we refund each other directly through the hyperburgers platform, or directly with cash." En: "There’s no middle man", daar hou ik wel van.'

This ‘inconvenience store’ is a pain to shop at. That’s the point

Hyperburgers. The inconvenience store
Hyperburgers. The inconvenience store

4. John Lennon en Yoko Ono, Benetton en Axe - Make love. Not war.

'Nadat ik net als de rest van de wereld vanochtend wakker werd ging het maar over één ding. De inval van Rusland in Oekraïne. Wat een ramp. Daarmee is deze random pick natuurlijk gelijk het minste waar men op zit te wachten. Toch heeft creativiteit wel degelijk de kracht om mensen op andere gedachtes te brengen. Nou denk ik niet dat Poetin zich ergens iets van aantrekt op dit moment. Maar terwijl ik hier over nadacht, zag ik het beeld voor me van John Lennon en Yoko Ono in bed. In hartje Amsterdam nog wel. Ik hoorde de prachtige klanken van Imagine in m'n hoofd en herinnerde me de waanzinnige video van een paar jaar geleden waarin alle wereldleiders inclusief Poetin (dankzij deepfake) het lied vertolkten.

En wie herinnert zich niet de waanzinnige campagne van Benetton: UnHate. In één krachtig beeld de wens van vrede weten te vangen op zo’n impactvolle manier. Petje af voor de opdrachtgever. Want bedenken is één, uitvoeren is nog een heel ander verhaal. Daarom zien we dit ook niet vaak.

Zo moest ik ook ineens denken aan de film "Peace. Call to Arms" voor Axe van BBH. We zeggen wel eens gekscherend ‘het is maar reclame’. Tja dat is zo. Maar dit raakt wel de snaar - en ik ben blij dat er merken zijn (dat kan dus al met deodorant) die hun reclame-momenten ook inzetten om een mooie boodschap te willen vertellen. We hebben het vandaag de dag weer hard nodig.'

UnHate, the film

'In één krachtig beeld de wens van vrede weten te vangen op zo’n impactvolle manier'
'In één krachtig beeld de wens van vrede weten te vangen op zo’n impactvolle manier'

5. Digital Zen - Wow, wat een project!

'We worden vandaag de dag overprikkeld met reclame. De hele wereld vraagt om aandacht. Soms zou je wel eens willen dat je het uit kon zetten. Maar ook met de cookie-aanpak wordt het ons niet eenvoudig gemaakt. Om te weigeren moet je veel stappen doorlopen. Accepteren is met een eenvoudige swipe naar rechts zo gepiept.

Ik ben een reclamemaker, maar geloof enorm in de waarde van leuke, mooie, slimme relevante content. Als je het dan toch moet zien, zorg dan dat het nog iets toevoegt. Maar stel je nou eens voor dat je eventjes reclame uit kan zetten. En stel je dat eens voor op de meest reclamegevoelige plek ter wereld, Time Square. Designer Krista Kim heeft het voor elkaar gekregen om 90 elektronische billboards te syncen. De billboards laten even geen advertising meer zien, maar een oase van rust. Een verschuivend kleurverloop neemt Time Square even over.

Terwijl de wereld in brand staat op allerlei vlakken kun je uitgerekend decomprimeren op Time Square. Wow, wat een mooi project.'

Bewegend beeld van 'Continuum by Krista Kim'

Continuum van Krista Kim
Continuum van Krista Kim

Komende week is Isabelle Udo, oprichter van VideOrbit, AR-creatief voor grote bedrijven als Google, Ikea en L’Oréal en beLOFte 2021, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie