Publicis Groupe Benelux heeft bekend gemaakt dat Eduardo Marques aantreedt als nieuwe chief creative officer voor Nederland en België. De Braziliaan is een globetrotter die gedurende zijn carrière 40 Cannes Lions, waaronder 3 Grand Prix en 1 Titanium, gewonnen heeft toen hij voor 180 LA en Publicis Spanje werkte. De ambitie die Publicis Groupe met de aanstelling uitspreekt: ‘Samen met Bruno Bertelli die Le Pub zal leiden, referentiewerk maken voor alle Publicis Groupe klanten in de Benelux and beyond.’
Het bureau zegt dat Marques zijn tijd zal gaan verdelen over de creatieve vloer in Nederland en België en daarnaast toetreedt tot de BeNe board van Publicis Groupe. Publicis legt daarnaast uit dat Marques de creatieve wind is, die de samenstelling van de nieuwe organisatie complementeert. Marques is onder andere bekend van zijn Ikea-campagne ‘Real life series’ en de ‘Moldy Whopper’.
Moderne creativiteit
Ter Schegget geeft aan met trots te mogen delen dat Marques nu onderdeel is van het Publicis Groupe BeNe-team: ‘Marques is een internationaal creatief toptalent dat zowel onze lokale als lokaal opererende internationale merken zal voorzien van moderne creativiteit. Hij heeft bewezen merken succesvol te kunnen activeren over verschillende touchpoints: video, print, digital en product design. Marques is dus een moderne customer experience-denker die vanuit het merk klanten helpt om hen in deze sterk veranderende wereld te connecten met hun doelgroep. Daarnaast kan Marques in deze nieuwe rol putten uit het beste talent vanuit twee markten voor onze klanten.’
Bruno Bertelli, global cco Publicis Worldwide, vult daarop aan: ‘Eduardo is een van de meest onderscheiden creatieven in de groep. Het feit dat hij nu Spanje inruilt voor Brussel en Amsterdam is opnieuw een bewijs van het belang van onze investeringen in de Benelux regio en de creatieve kansen die de markt biedt. Hij is een schitterende verhalenverteller die heel goed strategie, data en story-doing met elkaar weet te verbinden.’
Brede scope
Brego Keller, directeur Publicis Groupe Nederland, zegt al een hele tijd op zoek te zijn geweest naar een zwaargewicht om deze rol op zich te nemen. ‘De creatieve reputatie van de lage landen is steeds heel sterk geweest, de tientallen awards die we de afgelopen 10 jaar als regio binnenhaalden zijn daar een bewijs van. Dat wilden we absoluut bestendigen, maar evenzeer vernieuwen. We merken dat onze klanten nu meer nodig hebben dan een spraakmakende viral of een slimme activatie. Toen we ‘Marques 6 maanden geleden voor het eerst keer ontmoetten, klikte het meteen vanwege de brede scope van het uitstekende werk dat hij maakte, altijd gebaseerd op slimme insights.’
Universiteit voor creativiteit
Vanuit Brazilië geeft Marques aan dat hij de nobele taak krijgt om Publicis Groupe te veranderen waarbij het zwaartepunt meer op creativiteit komt te liggen. ‘De BeNe-regio is een geweldige universiteit voor creativiteit, het is een hotspot in de hele wereld. De Power of One structuur van Publicis Groupe is veelbelovend. Met de creatieve vloer van Publicis BeNe wil ik het werk naar een hoger plan tillen: zowel op regionaal als globale schaal.’
Global award-winning level
Marques, die hiervoor 3,5 jaar in Spanje werkte in een zelfde rol voor Publicis, vertelt dat het level in België en Nederland hoger ligt dan in Spanje. ‘Toch is het me in Spanje gelukt om het Publicis-niveau op een global award-winning level te krijgen. Dit gebeurde in het eerste jaar met de ‘Real life series’-campagne van Ikea en in het tweede jaar opnieuw met de ‘Moldy Whopper’ voor Burger King. Dit level van creativiteit wil ik ook met Publicis Groupe BeNe bereiken.’
Bewijzen & ambitie
De 43 jarige Braziliaan is ambitieus en zegt dat hij nog veel kan leren over leiderschap en management. ‘Ik ben pas drie jaar cco en de laatste twee jaar heb ik het meer geleerd dan in mijn hele carrière. Ik weet nu hoe operations werkt en let meer op de ‘profitability’ van het werk. Om het beste creatieve werk ter wereld te maken komt er meer bij kijken dan enkel creatief zijn met het team. Als cco ben je een partner en moet je je ook focussen op de business. Ik zie de kans om het creatieve team in België en Nederland te leiden dan ook als een waardering voor al het werk dat ik deed in Spanje naast de creative lead zijn.’
Toch heeft Marques er wel aan gedacht om ooit zijn eigen bureau te hebben maar hij vindt dit nu nog te vroeg omdat hij zich nu eerst hier wil bewijzen. ‘BeNe is een veel grotere markt dan Spanje en nu na Brexit verwachten we dat het de ‘next big hub’ van creativiteit wordt. In die hub gaan wij het verschil maken en de leiding nemen. Pas als dat is gelukt, kijk ik weer verder.’
Creatieve inspiratie
‘Ik ben een reclame-nerd. Ik kijk alles. Alle festivals. Alle award-shows en dat gaat verder dan reclame alleen. Ik kijk naar de Netflixen, de Hulu’s en hoe zij het doen. Hoe ze evolueren en hoe het publiek daarop reageert en die content consumeert. Van dat soort organisaties moeten we leren om als ad-agency net zo goed te worden. Ik geloof dat dat kan. Wij moeten de doelgroepen van de merken waarvoor we werken laten dromen, ze een goed gevoel geven en ze tevreden stellen. Wij zijn de creatieve bedenkers die het publiek moeten engagen met het merk op een emotionele manier. Om de juiste manier te vinden moeten wij daarom ook inspiratie en kennis halen uit kunst en goed kijken naar entertainment. Waar worden mensen blij van? Zelf moet ik dit creëren, ik wil creëren. Ik kan niet zomaar volgen. Ik wil die nieuwe manier vinden, tot een nieuw inzicht komen, het nieuwe product bedenken dat mensen doet verbazen en verwonderen.
Nu is het mijn taak om met Publicis Groupe creatief voorop te lopen op dat wat al is. Hiervoor moeten we denken en bewegen als een start-up, want creativiteit beweegt supersnel.’
De nieuwe cco zegt heel goed te weten dat er ook geld verdiend moet worden maar dat de business zelf creativiteit moet zijn. ‘Creativiteit is wat wij verkopen. Dat is ook hetgeen dat geld oplevert en ons onderscheidt. Dat maakt ons winstgevend. Als je nu kijkt naar de meeste datagedreven-, consultancy-, of campagnebureaus zie je dat het meeste allemaal hetzelfde is. Dat zal die bureaus uiteindelijk opbreken want het ontbreekt aan creativiteit.’
'Het start met creativiteit'
Sneller en goedkoper, dat veel bureaus volgens Marques bieden is niet de manier. ‘Creativiteit moet leidend zijn want dat onderscheidt en dat leidt tot nieuwe business. Hiervoor is wel creatief talent nodig. Die creatieven zijn belangrijk. Die moet je als bureau behouden, zij maken het verschil. Dat zorgt voor tevreden klanten en dat maakt het werk ook nobel. Het start met creativiteit.’
Het geheim van succes
Het energielevel en enthousiasme van Marques voor het vak is door de telefoon te voelen en aanstekelijk. Hij zegt dat dat ook het geheim is van zijn succes. ‘Ik weet hoe ik om moet gaan met mensen. Ze inspireren zodat ze mijn enthousiasme voelen en daardoor volgen. Daarvoor moet je de beste zijn voor je mensen, de beste vriend, de beste partner. Ik ben precies hetzelfde als zij. Een creatief en als zij zien dat ik vrolijk wordt van een briefing, dan worden zij dat ook. Je ziet ze dan denken “Dit is gaaf”. Ik wijs dan slechts de weg door passie voor het vak te tonen. Dan weet ik dat we samen het creatieve proces succesvol volbrengen. Zo wil ik mijn team hoop geven. De hoop dat ze zeker weten dat ze creatief fantastisch werk gaan maken. Werk waar moeders trots op zijn en waar je vrienden meer van willen weten. Dat moet mijn team voelen. Dat gevoel, die trots, dat is zo vet.’
Dat proces met het hele team is het geheim van succes, zegt Marques. Ook het geheim van zijn succes. ‘Heb je plezier. Dan kun je prijzen winnen, een briljant portfolio laten zien en een toekomst bouwen.’
'Publicis Groupe laten schitteren'
Mijn doel? ‘ik wil van Publicis Groupe de grootste creatieve hub ter wereld maken. Dat iedereen ons kent. Ik wil Publicis Groupe laten schitteren. Nieuwe klanten binnenbrengen en verder groeien.’
Lees ook: