Cheil Benelux kondigt een herpositionering aan. Het reclamebureau gaat vanaf vandaag door het leven als 'het bureau voor challenger brands of merken die zich zo voelen'.
In de propositie ligt een duidelijke verwijzing naar Samsung, de 'founding client' van het wereldwijde Cheil-netwerk en daarmee het in Amsterdam gevestigde Cheil Benelux.
Tim van der Sijde, sinds begin dit jaar managing director van Cheil Benelux: 'Samsung is een van de grootste merken ter wereld, maar heeft nog steeds een mindset waarmee het andere merken uitdaagt. Het is niet meer dan logisch om ons richting andere merken op eenzelfde manier te positioneren en ons daarmee voor een breder klantenpakket in te zetten.'
Maar het is ook tijd om het stigma van 'enkel het Samsung-bureau' te doorbreken en dit meer zichtbaar te maken in de markt, stelt Van der Sijde. 'We maken op deze manier de keuze om vanuit onze eigen identiteit het bureau opnieuw uit te vinden en een niche te gaan bedienen.'
Cheil Benelux werkt naast Samsung voor onder meer Het Metropole Orkest en autobedrijf Van Mossel. Van der Sijde is samen met creative directors Daniël Samama en Tim de Waard onderdeel van het managementteam van het bureau. Er werken 72 mensen bij Cheil Benelux en er staan zes vacatures open.
Niche
Wat was nu precies de aanleiding voor de herpositionering? Van der Sijde: 'Toen ik begin dit jaar samen met Tim en Daniël bij Cheil van start ging, ontdekten we een netwerkbureau met veel potentie, maar dat werd niet altijd benut. We zagen een bureau dat zoekende was binnen het reclamelandschap en qua signatuur en achtergrond anders dan anderen is. Echt een challenger dus. Cheil werkt al tientallen jaren voor Samsung. Het voelt goed om ons te richten op merken die zelf -net als Samsung- challenger zijn of zich zo voelen. Door ons op een niche te richten, geloven we juist dat we nieuwe klanten en nieuw talent kunnen aantrekken.'