Waarschijnlijk heeft iedereen wel eens het spelletje Risk gespeeld. De belangrijkste beslissing die je tijdens het spel moest maken is of je genoeg legers had om een goede aanval uit te kunnen voeren.
Als je goed kijkt naar de wereld van de bureaus en de managementconsultants dan lijkt zich hier eenzelfde strijd af te spelen. Sinds een tijdje nemen vier management consultancy netwerken een steeds grotere hap uit de wereld van marketingcommunicatie.
Deze week werden we verblijd met het nieuws dat Accenture Interactive een digital ad-buying divisie is begonnen. Voorlopig alleen nog in digital want zoals Brian Whipple, CEO of Accenture Interactive stelt: 'Buying ads across traditional media such as television, radio or print is not an area of focus. It’s a low-margin thing, it’s not something we’re interested in.'
Naast Accenture Interactive hebben we ook nog te maken met PWC Digital Services, Deloitte Digital en IBM iX als grootste spelers. Aangespoord door de digitale transitie veroveren deze nieuwe toetreders zich een toegang tot een categorie die niet hun natuurlijk periferie is. Waar je met advies en auditen al niet kunt komen!
Een mogelijk probleem in de zin van ontbrekende expertise is natuurlijk makkelijk op te lossen, want het toekomstige businessmodel laat zien dat je die kennis gewoon kunt kopen. Er begint zich inmiddels een leger te vormen van zo’n kleine 52.000 medewerkers wereldwijd. En gelet op de 'low margin' opmerking van Brian Whipple kan het niet anders dan dat het een sterk leger worden want aan 'high-margin' is geen gebrek.
M RC L
Maar gelukkig is er goed nieuws. Er is lang nagedacht over een strategie. Hoe kunnen we als een bureaunetwerk deze strijd in ons voordeel beslissen. Maar gelukkig geeft juist de nieuwe technologie het antwoord. We hebben nu een leger dat groot genoeg is om de strijd met deze veroveraars aan te gaan. We noemen het M RC L.
Marcel is het door Publicis Groupe en Microsoft ontwikkelde AI-platform dat moet gaan helpen om de medewerkers beter en creatiever te laten samenwerken. En beste consultants, dat zijn er geen 52.000 maar 80.000. Zo dan! Eat your heart out! Daar hebben jullie niet van terug! En let op: Marcel gaat het niet over de low-margin of high-margin maar over de essentie van het vakgebied namelijk de creativiteit.
Marcel gaat de silo’s breken tussen data, technologie en creativiteit. Want zoals de Marcel Bleustein-Blanchet oprichter van Publicis en tevens naamgever al zei: 'When you are being challenged it’s the right time to be bold'. Dus met alle 80.000 Publicis legers vallen wij de 52.000 consultants aan. Dan weten we eigenlijk al wie er gaat winnen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!