In minder dan twee jaar heeft 20 procent van de Amerikaanse bevolking thuis toegang tot een ‘smart speaker’ gekregen (Amazon Echo, Google Home, Apple HomePod).
De verwachting is dat dit nog dit jaar oploopt naar rond de 50 procent. De belofte zonder handen afspraken te maken of bestellingen te doen via een slimme assistent heeft gezorgd voor een van de snelste adopties van nieuwe technologie ooit.
Maar uit onderzoek blijkt dat mensen vooral handvrij telefoneren en vragen naar het weerbericht of de tijd. Iets aanschaffen met behulp van de smart speaker gebeurt eigenlijk niet of nauwelijks.
Dat is niet vreemd, lijkt me. Zes eieren bestellen of dezelfde tube tandpasta lukt nog wel. Maar buiten herhaalaankopen in de huishoudelijke sfeer wordt het al snel vrij moeilijk.
Hoe heette die limonadesiroop ook alweer? Zaten er zwarte bessen in, bramen of allebei? Hoe klinkt een sportschoen of het verschil tussen twee ledlampen?
Achterstevoren de toekomst in
Merken zijn onmisbaar in het ondersteunen van het keuzeproces van klanten. En dat doen ze vooral visueel en tekstueel. Hoe een merk, product of belofte klinkt, of auditief kan ondersteunen in oriëntatie, aankoop of daarna weten we eigenlijk nog niet zo goed.
Wat moeten we eigenlijk überhaupt met die slimme audiodingen? We gebruiken ze in eerste instantie vooral als vervanging van iets wat we kennen, namelijk het boodschappenlijstje.
In de woorden van Marshall McLuhan: ‘We lopen achterstevoren de toekomst in.’ De ware merites van de vinding snappen we vaak pas veel later.
De werkelijke waarde van voice & audio als interface, is dat je je handen vrij hebt. Dat je ook iets anders kunt doen. In de auto, op de fiets, in de winkel.
Ideale interface
Het ligt veel meer voor de hand dat we de voice/audio-interface vooral gaan gebruiken waar het niet handig, of zelfs gevaarlijk is om op een scherm te kijken.
En dat is dus op heel veel plekken. Earbuds, ook wel hearables genoemd, zullen consumenten op termijn in staat stellen om een fysiek product niet alleen vast te pakken (bijvoorbeeld in de winkel, of in het gebruik), maar ook te horen of er een dialoog mee aan te gaan. Bevat je gluten? Hoe lang ga je nog mee? Kan ik je vandaag thuis laten bezorgen?
De fysieke winkel zit weer in de lift, retailmerken die fysieke aanwezigheid en digitale kanalen combineren doen het aanzienlijk beter dan puur digitale merken.
Niet in de laatste plaats omdat we langzaam ontdekken dat e-commerce ook zo z’n beperkingen kent. Voice & audio lijkt de ideale interface voor het verbinden van de reële en de virtuele wereld, zowel in de winkel als thuis.
En merken? Die zullen zich steeds vaker moeten gaan bezinnen op de vraag: hoe klink ik eigenlijk?