Initiative (Mediabrands) leidt de new business-lijst van Nederlandse mediabureaus in 2020. Dat blijkt uit een rapport dat COMvergence recent publiceerde. COMvergence is een onafhankelijk internationaal onderzoeksadviesbureau dat analyse- en benchmarkstudies levert van reclame- en mediabureaus van de grote netwerken.
Met een bedrag van 63 miljoen dollar - inclusief retentie - staat Initiative ruim bovenaan, voor Zigt (52 miljoen), Havas Media en Wavemaker (GroupM) (beiden 29 miljoen) en M2Media (27 miljoen). Ook blijkt dat Mindshare (GroupM) het afgelopen jaar op -31 miljoen uitkomt en daarmee onderaan de lijst staat.
Abovo Media ontbreekt in de lijst.
COMvergence kijkt in tegenstelling tot onderzoeksinstituut Recma ook meer naar de digitale bestedingen. In de Recma-lijst staat Initiative al enige tijd bovenaan als meest succesvolle mediabureau in Nederland, met een groei van bijna 50 procent over drie jaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!