GroupM test met Randstad en Ici Paris XL tool die moet bijdragen aan lagere CO2-uitstoot campagnes

Doel is de gemiddelde uitstoot van online display campagnes te verlagen met behoud of verbetering van de click through rate.

Marketeer brengt uitstoot omlaag
Shutterstock

GroupM heeft in de afgelopen maanden meerdere campagnes meegenomen in een zogenoemde 'CO2-reductiepilot' met als doel de gemiddelde uitstoot van online display campagnes te verlagen met behoud of verbetering van de click through rate. Hiervoor zijn onder meer campagnes van Randstad en Ici Paris XL ingezet.

GroupM Nederland heeft een eigen tool ontwikkeld waarvoor onder andere de onafhankelijke data van Scope3 wordt gebruikt. Uit een test voor Randstad bleek dat de uitstoot van een testgroep 21,9 procent lager was dan de controlegroep, met ook een verbetering op performance. Ook een test met een campagne van Ici Paris XL liet een positief resultaat zien, waarbij het op sommige momenten lukte om een 36 procent lagere uitstoot per impressie in vergelijking met het gemiddelde van Group M Nederland te realiseren.

 

Emissies per impressie

De uitstoot van online campagnes wordt gemeten op impressieniveau met behulp van emissies per impressie (EPI). Voor displaycampagnes ligt deze uitstoot wereldwijd op gemiddeld 0,670g CO2 per impressie.

De displaycampagnes van Randstad en ICI Paris XL hebben gemiddeld al een lagere uitstoot dan het wereldwijde gemiddelde, namelijk 0,241g en 0,187g CO2 per impressie (januari– augustus 2023). Door gebruik van de tooling kan GroupM de uitstoot verder reduceren. Daarnaast constateert GroupM dat de inzet van meer CO2-efficiënte apps of urls geen correlatie had met de cpm. Die bleef nagenoeg gelijk en in sommige gevallen was deze zelfs lager op de testgroep.

Creëren bewustwording

Ceo Maiko Valentijn zegt dar GroupM tevreden is met deze testresultaten, maar het is pas het begin. De komende tijd volgen er meer tests. GroupM streeft ernaar om in 2030 de netto uitstoot van media en productie in de gehele keten tot nul terug te brengen. 'Ook in Nederland willen we hier natuurlijk actief een bijdrage aan leveren. Dit doen we momenteel door het creëren van bewustwording en inzichten. Wat stoten media nu precies aan CO2 uit en hoe kunnen we dat reduceren met behoudt van performance?'

Volgens Michel Tiggelman, mediamanager Randstad Groep Nederland, begint verbetering bij bewustwording. 'Als marketingteam van Randstad Groep Nederland zijn wij vanuit een flinke nieuwsgierigheid betrokken bij de tests. Met als uiteindelijke doel om niet alleen onszelf, maar de hele advertentie-industrie een stap vooruit te helpen.'

Jessica Öztürk–van Orsouw, media & performance manager ICI Paris XL Benelux, zegt dat de retailer zijn verantwoordelijkheid moet nemen door te laten zien zich in te zetten voor een meer duurzame toekomst en daarin keuzes te maken. 'Uit de test blijkt dat we onze performance hebben weten te behouden, kosten hebben kunnen reduceren en bovendien een veel lagere CO2-uitstoot hebben weten te behalen. Een win-winscenario dus.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie