Triple en Code d'Azur fuseren tot een 'fullservice digitaal powerhouse' waar in totaal 450 specialisten werken op het gebied van merk, creativiteit, technologie en data. De fusie moet de organisaties meer internationale slagkracht geven.
Digitaal bureau Triple, gevestigd in Alkmaar, heeft bedrijven als Ajax en CitizenM in zijn portfolio en is daarnaast digitaal partner van Max Verstappen en influencer Kalvijn. Ook richtte het bureau het e-sport-merk Team Gullit op. Triple is de grootste van beide bureaus en telt meer dan 300 werknemers.
Het digitaal-creatief bureau Code d'Azur werkt voor merken als Philips, KLM en Polestar. Het heeft vestigingen in Amsterdam, Barcelona, Austin en Dubai en telt 150 medewerkers.
Samensmelting, geen overname
Ondanks het verschil in grootte benadrukken de bureaus dat het niet gaat om een overname, maar een ‘samensmelting'. Over de verdeling van aandelen en verwachte omzetcijfers doen de bureaus geen uitspraak. Schalk Stalman, Triple: 'Onze samenwerking zien we als een middel om onze internationale ambities waar te maken, dat is belangrijker dan winst- of omzetcijfers.'
Code d'Azur en Triple blijven in eerste instantie opereren onder hun eigen namen en vanuit de bestaande kantoren. Nik Nieuwenhuijs van Code d'Azur en Schalk Stalman van Triple blijven de functie van ceo van hun onderneming vervullen. Er komt een 'overkoepelend groepsmanagement' waar Nieuwenhuijs en Stalman als 'co-ceo’ samen met Triple-cfo Guido Nap leiding aan geven.
Internationale expansie
Volgens Nieuwenhuijs en Stalman moeten marketing, customer experience, technologie en data op elkaar aansluiten om als merk impact te kunnen hebben, maar is dat bij bij veel traditionele fullservice bureaus niet het geval. Samen bieden Triple en Code d'Azur dat naar eigen zeggen wel.
Door te fuseren verwachten de bureaus te groeien in zowel binnen- als buitenland. Vanuit de internationale kantoren van Code d’Azur moeten klanten worden bediend in de Verenigde Staten, Midden-Oosten en Europa en op korte termijn staat de opening van een vestiging in Azië gepland.
Nieuwenhuijs: 'Om onze internationale klanten wereldwijd te kunnen bedienen, zullen we in alle regio’s wereldwijd aanwezig moeten zijn. Azië is een enorme groeimarkt en is na Noord-Amerika en Mena (regio Midden-Oosten/Noord-Afrika, LB) de logische volgende stap.'