Onderzoek uitgevoerd in 42 landen, onder 127 agencies door Thenetworkone geeft de schrijnende situatie weer van de bureauwereld. Het onderzoek is uitgevoerd gedurende de coronacrisis, terwijl enkele landen alweer versoepelingen van de regels doorvoerden of zich in de zogenoemde herstelfase bevonden. De respondenten van het onderzoek zijn bureaueigenaren, ceo’s of een equivalent daarvan. Het momentum van het veldonderzoek was van 25 mei tot 12 juni 2020. De onderwerpen die aan bod komen: bureauomzet, besparingsmaatregelen, remote werken, toekomstinvesteringen en toekomstverwachtingen. Een overzicht van de belangrijkste conclusies per onderdeel:
Bureauomzet
Uit het onderzoek blijkt dat het merendeel van de bureaus significant aan omzet heeft ingeboet en verwachten dat dit niet verbetert gaandeweg 2020.
71,6% van de respondenten rapporteert dat zij significant omzetverlies lijden sinds maart.
86,6% verwacht geen groei in omzet ten opzichte van het voorgaande jaar.
72,4% verwacht omzetafname.
41,7% verwacht een omzetverlies van meer dan 20%, dit houdt tegelijkertijd in dat zij geen marge maken op de aangeboden producten/diensten.
11% verwacht dat de omzet afneemt met meer dan 50%.
16,5% geeft aan dat meer dan 50% van de klantenportefeuille alle opdrachten heeft teruggetrokken.
Besparingsmaatregelen
Op de vraag welke middelen bureaus hebben ingezet om de kosten te drukken komt naar voren dat 51 procent heeft gesneden in kantooruitgaven en dat er bij 47 procent van de bureaus minder een beroep werd gedaan op freelancers.
31,5% gaf aan dat zij een deel van het personeel met verlof hebben gestuurd.
17,3% heeft daadwerkelijk afscheid genomen van personeel.
Voor wat betreft kostenreductie waren er geografische verschillen op te merken. 70 procent van de bureaus in Latijns-Amerika heeft personeel met verlof gestuurd terwijl in Nieuw-Zeeland en Australië 20 procent van de bureaus personeel met verlof heeft gestuurd.
38 procent van de bureaus geeft aan dat zij een beroep hebben gedaan op overheidssteun waar 25 procent een lening heeft afgesloten om de business draaiend te houden. De onderzoekers noemen dit een positief gegeven omdat de leningen een aanslag kunnen zijn op de positieve toekomstverwachtingen.
Bureaus in de Verenigde Staten en Canada hebben het meest een beroep gedaan op overheidssubsidies en leningen, 87 procent in tegenstelling tot de Afrikaanse bureaus waar 37,5 procent van het aantal respondenten heeft gezocht naar overheidssteun of een een lening.
Lees ook: Inktzwarte tijden verwacht: 'Het is oorlog in de industrie'
Remote werken
Duidelijk is ook dat de aanpassing naar een standaard van werken op afstand voorspoedig verliep bij de bureaus. 84 procent verwacht dat zij in de toekomst meer op afstand blijven werken dan voor de pandemie het geval was. De meest gebruikte tool voor remote werken is Zoom (89%) opgevolgd door Microsoft Teams (65%) terwijl Facebook Groups erg laag scoort (3%).
De overig gebruikte communicatiemiddelen voor remote werken:
Google Meets en Hangouts 48%
Whatsapp groepen 38%
Skype 29%
Slack 28%, volgens de onderzoekers is dit opvallend laag.
Aangegeven wordt dat er geografische verschillen kunne zijn omdat WeChat veel gebruikt wordt in China en enkele andere landen maar dat dit aandeel niet terugkomt in het onderzoek.
Lees ook: Google gaat concurrentie aan met Zoom, Meet gratis voor alle gebruikers
Toekomstinvesteringen
Met het oog op de toekomst hebben de onderzoekers gevraagd welke investeringen bureaus gedaan hebben tijdens de coronapandemie of welke in de planning liggen.
Veruit het hoogst scoorde de investering in trainingen voor het personeel (50%). Duidelijk naar voren komt ook dat de prioriteit van de bureauwereld uitgaat naar verder het aanleren van organisatieskills als: digitale transformatie (waarmee bedoeld wordt kennis nemen van nieuwe technologieën), verkooptechnieken, presentatievaardigheden, performance marketing, e-commerce/s-commerce, prijsopbouw voor het bureau-aanbod en aanbestedings onderhandelingen.
Technische vaardigheden die op de prioriteitenlijst staan als leerdoelstellingen, in mindere, zijn onder andere: creativiteit, VR, AR, productie van video, automatiseringstechnieken.
Opvallend is dat veel onderwerpen die momenteel het nieuws domineren veel lager scoren op de prioriteitenlijst om in te investeren: purpose, duurzaamheid, diversiteit, inclusie, gezondheid en andere HR-vraagstukken.
Na investeringen in opleidingen voor personeel en professionele ontwikkeling komt het zwaartepunt te liggen op IT-aanpassingen (27%). Slechts 3 procent geeft aan te investeren in eigen marketing of promotie.
Toekomstverwachtingen
Onderzocht is wie de bureaus verwachten als ‘winnaar’ of 'verliezer' uit de coronacrisis te komen.
Verwacht wordt dat netwerkholdings de grootste verliezen zullen lijden (87%) en dat freelancers het zwaar krijgen (38%).
Als winnaars verwachten de bureaus de grotere techplatformen (84%): Google, Facebook, Amazon en soortgelijke. Toch wordt ook aangegeven dat de kleinere onafhankelijke bureaus, met minder dan vijftig personeelsleden, sterker uit de strijd zullen komen (dit verwacht 47%). In vergelijking met de verwachting hoe de grotere onafhankelijke bureaus, met meer dan vijftig personeelsleden, na de pandemie het zullen doen is het verschil aanzienlijk (23%).
Over de nodige marge die zij moeten maken om weer succesvol te zijn zeggen de bureau-eigenaren:
54 procent geeft aan dat ze 15 procent marge of meer moeten maken op de dienstverlening.
20 procent maakt duidelijk dat de marge 20 procent of meer moet zijn terwijl slechts 3 procent aangeeft dat alles boven ‘breakeven’ al goed genoeg is voor succes.
Lees het hele onderzoek van Thenetworkone.
Lees ook: Wereldwijde advertentie-uitgaven dalen in 2020 met 9,1 procent