In tijden van crisis moet je creatief zijn, maar dat zo'n crisistijd juist niet het ideale moment is om tot de beste ideëen te komen, bleek donderdag tijdens de tiende uitzending van Adformatie Connects Live, vanuit een zonovergoten koepel van Capital C - waarin het stiekem toch een beetje voelde als Cannes.
'Budgetten dwingen je tot creativiteit, dan moet je iets harder nadenken', zei Hans Brouwer (Massive Music), op 1,5 afstand van Darre van Dijk (ecd TBWA\Neboko) en Kerrie Finch (founder FutureFactor en vertegenwoordiger Cannes Lions in Nederland). De drie spraken over the state of Dutch creativity.
'Creativiteit is altijd iets extra's, het is bijna een soort decadentie', zei columnist Erik Kessels (oprichter KesselsKramer) vanuit de door hem ontworpen klokkentoren van Capital C. Kessels denkt dat we 'met z'n allen' heel hard gas moeten geven om creativiteit in alle verschillende vormen weer toe te laten. 'De afgelopen periode had wat dwangmatigs, laten we dat vergeten. Echte creativiteit ontstaat pas in de periode dat het goed gaat.'
Van Dijk is het met Kessels eens, ook hij zegt dat je je goed moet voelen voor creativiteit. 'Creatief zijn achter een schermpje is lastiger. Alles is anders.' Van Dijk heeft daarom bewust het kantoor opengehouden: 'Creatieven hebben het nodig om face to face te sparren.'
De awardshow van het Cannes Lions festival of creativity is naar volgend jaar verschoven en de Lampen van ADCN vonden woensdagavond - zoals vrijwel alle uitreikingen en evenementen - dit jaar digitaal plaats. De drie benadrukten het belang van Cannes. 'Dat is wel echt het moment waar je naartoe leeft', zei van Dijk. 'Volgend jaar gaan we voor twee seizoenen inzenden, maar je kunt je geld maar een keer uitgeven.' Brouwer: 'Vroeger was het Nederland tegen de rest. Dat was heel leuk. Voor mij kan die week nooit lang genoeg duren. Ik ben dan ook wel benieuwd geweest hoe Nederland er dit jaar had voorgestaan.'
Lees ook: Smoorverliefd van Wefilm & Interpolis wint Grand Prix Dutch Creativity Awards
Winnen is tegenwoordig wel een stuk lastiger dan vroeger. Finch: 'Er wordt zo veel ingezonden in zo veel categorieën. Nederland doet het goed voor een klein land. Het is een powerhouse of creativity.' Van Dijk: 'Alles is al gedaan. De concurrentie is zo groot geworden.'
Volgens Finch is het belangrijk dat de industrie de handen ineen slaat om hier bovenop te komen. 'In het begin waren we een beetje catatonisch en nu weten we nog steeds niet zo goed waar we aan toe zijn. We zijn allemaal bang. We weten niet wat de komende tijd gaat komen, dus we moeten samenwerken. 2020 kunnen we verder vergeten, maar we kunnen er wel van leren.'
Van Dijk sluit zich daarbij aan. 'Natuurlijk is het een verloren jaar, maar aan de andere kant geeft deze tijd ook ruimte om te focussen waar je goed in bent - en daar leer je een hoop van.' Toch vindt hij deze periode best zwaar. 'Je wil mensen motiveren en inspireren, maar doe dat maar eens achter een schermpje. 's Avonds ben ik bek en bekaf. Dan ga je ook nog meer wijn drinken... en dan komen de coronakilo's. Je goed voelen is heel belangrijk. Ik hoop dat we hier snel doorheen komen.'
Volgens Brouwer komt de mindset van vroeger nooit meer terug: 'Het werkveld is rigoureus veranderd.'
Adformatie Connects LiveAdformatie brengt in de talkshow Adformatie Connects Live wekelijks industry leaders samen om over de impact van de coronacrisis op het marketing en communicatie-vak te praten. Vanuit Capital C wordt het vak in een half uur bijgepraat over de recente ontwikkelingen en hoe daar op korte en lange termijn mee om te gaan. De livestream is elke donderdag vanaf 16.30 uur te volgen via deze pagina en via YouTube en Facebook. Meepraten kan via #adfoconnects. |
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!