Premium

‘Kroonprinses’ Annie Chiu verruilt TBWA\Neboko verrassend voor kleiner bureau Soursop

Annie Chiu, die recent naar voren werd geschoven als een van de nieuwe leiders van TBWA\Neboko, wordt ECD bij 'next gen' bureau Soursop.

Annie Chiu

Het Amsterdamse Soursop, in 2019 opgericht door mensen van kleur, zoals ze zelf zeggen, maakt ‘cultureel relevant’ werk voor merken als Nike, Gucci en Woo (online wellness platform voor Gen Z). Meer specifiek wil het populaire cultuur van nu creëren (en niet volgen) en ervoor zorgen dat diversiteit en inclusie voor de volgende generatie business as usual is. Zakelijke en culturele impact maken, vormt de voornaamste KPI van het bureau, ‘niet awards winnen’.

Niet snel genoeg

Annie Chiu, geboren en getogen in New York en bij TBWA onder andere verantwoordelijk voor de breast gallery van adidas die voor de nodige ophef zorgde: ‘Reclame heeft grote maatschappelijke invloed, maar eerlijk gezegd vind ik dat de reclame-industrie niet snel genoeg vooruitgaat. Als ik kijk naar de nieuwe generatie en het type werk wat hen aanspreekt, merk ik dat dit vaak ontbreekt.

Wat Soursop drijft is niet primair commercie, maar het menselijke aspect, het leven in al zijn gedaanten. We streven ernaar ruimte te creëren voor stemmen die doorgaans niet gehoord worden. Voor mij zijn dit verhalen die veel meer verteld moeten worden – én door de nieuwe generatie gezien en gehoord willen worden.

' Ik zie deze stap als een kans – en een persoonlijke verantwoordelijkheid – om de reclamewereld te helpen veranderen'

Daarnaast is het extra bijzonder dat ik deel mag uitmaken van een voornamelijk vrouwelijk team. This narrative about me being ‘the future of advertising’ has followed me through my career. But every time I’ve been told I’m the ‘new guard’, I've stood in the shadows of a white male figure. In a way, it was a form of allyship, which I am grateful for.

Ik zie deze stap als een kans – en een persoonlijke verantwoordelijkheid – om de reclamewereld te helpen veranderen. Het is niet de meest comfortabele keuze, maar zoals het mij gelukt is deuren te openen, wil ik ze nu ook open houden voor anderen.’

Inhaalslag

Rik Ledder, CEO TBWA\Neboko en voorzitter VIA Nederland, reageert sportief: ‘Ik vind het hartstikke jammer dat Annie ons heeft verlaten; ze was inderdaad een van onze topcreatieven en toekomstige leiders op een creatieve vloer die nog steeds een inhaalslag aan het maken is op diversiteit. Gelukkig hebben we nog meer talentvolle vrouwen, maar dat perspectief – vrouwelijk, op het gebied van diversiteit, internationaal – hebben we nodig. Maar ik respecteer haar keuze en it’s all in the game.

Ik geloof ook echt dat onze branche impact kan maken; in de boardrooms en bij bureaus gaan bijna alle gesprekken daarover. Wat ik tegelijk zie – en dat zie ik als een kans – is dat er nu verschillende rollen ontstaan tussen kleinere, ‘activistische’ spelers zoals ook Wefilm, Buutvrij en eerder Dawn en grotere bureaus zoals wij, die over de as van grote opdrachtgevers door kunnen pakken om vervolgens meer impact te kunnen maken op de maatschappij.

Anders gezegd, we hebben elkaar nodig. Het is geweldig dat die bureaus culturele relevantie, duurzaamheid en gezondheid maximaal agenderen, wij borduren daar graag en zo snel mogelijk op voort; waarmee wij uiteindelijk opgeteld, samen de wereld elke dag een stukje beter en mooier maken.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie