Overslaan en naar de inhoud gaan

21 bureaus lanceren verdrag tegen fossiele reclame

De groep roept andere creatieve bureaus op hetzelfde te doen.
fossiel
Fossiel? No Deal!
fossiel
Fossiel? No Deal!

Een groep van 21 creatieve bureaus lanceert vandaag een verdrag met de belofte geen reclame voor de fossiele industrie en fossiel personenvervoer (meer) te promoten. Het zogenoemde 'Verdrag Verantwoord Verleiden: Fossiel? No Deal!' is reeds door 21 bureaus ondertekend.

related partner content for mobile comes here

Met het verdrag zeggen de bureaus -in afwachting van een wet die fossiele reclame verbiedt- zelf verantwoordelijkheid te willen nemen.  

De bureaus die het verdrag hebben getekend zijn Blyde Benelux, Bravoure, Buutvrij for life, Cloudfactory, Dawn, De Wolven, Grrr, Greenberry, Havas Lemz, Hammerfest, Herc, Johnny Wonder, Lama Lama, Maak, Momkai, Multitude, True Ideas, Vandejong, Wefilm, W.Green en U-inc. 

'Het IPCC-rapport over alarmerende klimaatverandering roept iedereen op: we moeten nu in actie komen om op de lange termijn onder de 1,5 graden opwarming te blijven. Ook de communicatiewereld moet zijn verantwoordelijkheid nemen en stoppen met de promotie van fossiele producten, meent onder meer een recent rapport van TNO. Reden genoeg om niet te wachten op politieke besluitvorming, maar als creatieve industrie zelf verantwoordelijkheid te nemen en geen fossiele industrie en fossiel personenvervoer te promoten of groen te wassen', aldus de organisatie. 

'Uitstellen of wachten heeft geen zin. Er zijn altijd haken en ogen, nuances en complicaties te bedenken om niet te ondertekenen. Maar als we nooit ergens beginnen, verandert er niks. Dus laten we met deze belofte ons creatieve talent en het talent van morgen inzetten voor alle dingen die de wereld mooier en leefbaarder maken.' 

De ondertekenaars van het verdrag ‘Fossiel? No Deal!’ maken als benoemd de belofte geen promotie meer voor fossiel personenvervoer en de fossiele industrie te maken. Dat betekent bijvoorbeeld wél promotie van de Thalys naar Parijs, elektrische mobiliteit en deelvervoer, maar geen communicatie over een vliegretourtje Barcelona voor 60 euro of een gratis kopje koffie bij een volle tank.

Onder ‘fossiel personenvervoer’ verstaat het verdrag auto’s (met uitzondering van deelauto’s), vliegreizen, bussen, boten en cruiseschepen op fossiele brandstof. Onder de ‘fossiele industrie’ vallen bedrijven met als primaire activiteit het delven, transporteren, verkopen, leveren of promoten van olie, gas, bruinkool en steenkool. Voor energieleveranciers hanteert het verdrag een cijfer van 9 of hoger in de groene stroom ranglijst van De Consumentenbond, Natuur & Milieu en Wise.

Bureaus kunnen zich aanmelden en verdere informatie vinden op fossielnodeal.nl.  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
J Geelen

Eindelijk bureau's die hun verantwoordelijkheid nemen en echte keuzes durven te maken!
Maar wat als BMW morgen voor de deur staat?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in