Het is vandaag Global Divestment Day! Over de hele wereld roepen actiegroepen beleggers op hun aandelen in de fossiele industrie af te stoten.
Alles wat over is of verspild dreigt te worden kan de basis zijn voor een nieuw verdienmodel.
MVO Nederland zet de belangrijkste trends voor 2015 op een rij. Niet op het gebied van kapsels of mode, maar voor MVO.
Wie een nietje slaat door een financieel jaarverslag en een duurzaamheidsrapport heeft nog geen geïntegreerd jaarverslag. Dat is bij de meeste MVO-managers inmiddels wel doorgedrongen.
De discussie over transparantie loopt momenteel hoog op: richtlijnen, best practices en informatieve bijeenkomsten vliegen je om de oren. Heel nuttig allemaal, maar het debat over integrated reporting, stakeholdermanagement en materialiteit zou pas echt tot leven komen als ‘empathie’ onderdeel van het gesprek zou zijn.
Ook notoire zwijgers moeten met de billen bloot.
Transparantie is een belangrijke pijler onder mvo. Maar het MKB speelt geen rol in het debat. Dat moet anders.
Het verschil in inkomen tussen mannen en vrouwen is kleiner geworden en dat is onder meer het gevolg van meer transparantie, volgens een onderzoek van PwC. Hoera! Transparantie werkt! Maar: hoe werkt het dan eigenlijk?
Hoe ziet de wereld eruit in 2020? Een heel stuk duurzamer dan nu, als het aan de partners van MVO Nederland ligt. Vandaag (30 januari) opent koning Willem-Alexander het platform Ambitie 2020.
Denk bij het schrijven van een MVO-jaarverslag aan de verjaardag van mijn nichtje.
‘De reis is belangrijker dan de bestemming.’ Dat geldt niet alleen voor de zomervakantie, maar ook voor de lange weg naar een goed maatschappelijk jaarverslag. Het maken van een jaarverslag is te vergelijken met een pelgrimage naar Santiago de Compostela. Als je aankomt in het bedevaartsoord ben je blij om de legendarische kathedraal te zien, maar dat is uiteindelijk niet het allerbelangrijkste. Als het alleen daarom ging, had je beter het vliegtuig kunnen pakken.
De verwoede pogingen van bedrijven en overheden om de overgang naar een duurzame economie te realiseren, lijken soms op het werk van middeleeuwse alchemisten. Zonder dat ze precies weten wat ze moeten doen, proberen ze van lood goud te maken. Maar de steen der wijzen bestaat niet. Er is geen tovermiddel, en het periodiek systeem der elementen van de duurzaamheid kennen we nog niet. Er zit niks anders op dan door schade en schande wijs te worden.
Voor jokkebrokken is geen plaats meer, de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) wil voortaan “het eerlijke verhaal” vertellen. In een paginagrote advertentie zegt NLE: “Wij zijn ervan overtuigd dat energiebedrijven alleen een toekomst hebben als ze transparant worden.” Goed nieuws, want openheid is de eerste stap naar verandering.
Wakker Dier en Iglo hebben ruzie. Wakker Dier vindt dat het duurzame Forever Food logo op de kipvingers van Iglo de consument misleidt. Iglo vindt van niet. Geen van de bekvechtende partijen neemt de moeite om zich in het standpunt van de ander te verdiepen. Het antwoord op de vraag wanneer een product het predicaat ‘duurzaam’ verdient, is er geen stap dichterbij mee gekomen.